Världens snabbaste elbil Rimac Nevera testas nu på sjöisar i norra Sverige. När 1940 hästkrafter släpps loss på isen blir det riktigt roligt – men också viktigt för säkerheten.
– Saker och ting händer mycket långsammare än de skulle göra på asfalt, efter två veckors testning är vi glada över att se exakt de resultat vi ville uppnå, säger säger Miroslav Zrnčević, Bugatti-Rimacs testchef.
Oftast ser du hyperbilar köras på slät asfalt i fint väder. Inte sällan på en rak asfaltbana där accelerationen och toppfarten kan testas. Men bilarna måste också testas i extrema förhållanden för att säkerställa egenskaperna när greppet släpper och vid kallt väder. Nu visar Rimac upp hur de kört isdans med 1940 hästkrafter med sin nya Rimac Nevera.
Världens snabbaste elbil ser ut att klara sig utmärkt på isen och testerna gjordes för att fintrimma ESP och bilens torque vectoring inför de stundande leveranserna.
– Tester på en yta med lågt grepp som denna gör att vi kan göra konsekventa och exakta observationer av hur våra system presterar i låga temperaturer. Saker och ting händer mycket långsammare än de skulle göra på asfalt, och vi har fina, jämna, smidiga banor så att vi vet att data vi får inte påverkas av ytfel eller temperatursvängningar. Efter dessa två veckors testning är vi glada över att se exakt de resultat vi ville uppnå, säger Miroslav Zrnčević.
Att hitta balansen mellan fyra elmotorer i en bil med 1940 hästkrafter kan vara en tuff utmaning. Men Rimac säger att de uppnått ett perfekt resultat på isen, vilket även gör bilen bättre på underlag med högre friktion.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter