Mercedes byter ut sin storsäljande E-klass innan BMW visar nya 5-serie. Mercedes mellanmodell ser ut som en krympt S-klass och är nu hela 495 centimeter lång. Laddhybriderna får 100 km räckvidd.
E-klassmodellen är fortfarande en av de viktigaste modellerna för märket, även om SUV:en GLC nu säljer allra mest. Nu presenterar Mercedes en helt ny E-klass, den sjätte generationen sedan modellbeteckningen infördes på W124-modellen på 90-talet. Den nya modellen heter W214 och lånar många drag från storebror S-klass.
Den nya modellen närmar sig också S-klass i storlek och hjulbasen har vuxit med 2,5 centimeter till 296 cm, bilen mäter nu 495 cm på längden. De extra centimetrarna har kommit baksätet till godo, som nu är nästan lika rymligt som i stor en lyxbil.
Inredningen har blivit ännu mer digital och påminner nu mycket om de elektriska modellerna EQE och EQS. Skärmarna sitter integrerade i den platta instrumentbrädan, och E-klass går att få med jätteskrämen MBUX Hyperscreen. Det går nu att använda appar som Tik Tok och det går att streama video och spela Angry Birds. Dessutom finns en kamera som kan ta selfies.
Samtliga modeller är numera elektrifierade med hybriddrivlinor, allt från mildhybrider till laddhybrider. Instegsmodellen är som sig bör E200 bensin med 204 hästkrafter och mildhybrid. E200 diesel ger 194 hästkrafter. Laddhybriderna kompletteras av en elmotor på 129 hästkrafter och ger över 100 km räckvidd.
När nya E-Klass lanseras i sommar så är det initialt i totalt sex utföranden, varav hälften är laddhybrider och de andra tre är mildhybrider. Laddhybriderna E 300 e, E 300 e 4MATIC och E 400 e 4MATIC har alla elmotorer på 129 hästkrafter (95 kW) som kompletterar deras bensinmotorer på 204 respektive 252 hk.
E 300 e har en systemeffekt på 310 hk och E 400 e 4MATIC landar på 375 hk. Räckvidden på ren el är ca 10 mil vilket betyder att de allra flesta kommer att kunna köra all sin vardagskörning med eldrift.
Mildhybriderna är bensindrivna E 200 samt dieslarna E 220 d och E 220 d 4MATIC. De har 48 volts elsystem med en kombinerad startmotor/generator som kan ge bilen 23 hk och 205 Nm extra när det krävs. Nya E-Klass har säljstart i sommar och första leveranserna sker bortåt hösten.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter