Sedan 1919 har de försett bilindustrin med viktiga delar. Nu har bildelsjätten ansökt om konkurs. Men än är det inte helt kört.
Krisen i bilbranschen är global. Nu lever den den mycket anrika bildelstillverkaren Marelli Corporation farligt. Marelli tillverkar bland annat bilbelysning, instrumentpaneler, elkomponenter, avgassystem och delar till el- och hybridfordon. Företaget har krisande Nissan och Stellantis som en av sina största kunder. Den japanska biltillverkaren drar ner på tillverkningen, stänger fabriker och avskedar personal världen över. Även Stellantis och Fiats tillverkning har minskat kraftigt. Det har drabbat Marelli Corporation hårt.
Företaget tvingades vända sig till en amerikansk domstol för att ansöka om Kapitel 11 i den amerikanska konkurslagstiftningen. Det går ut på att företaget får försöka rekonstruera sin verksamhet och komma överens med fordringsägare. Under domstolens överinseende.


Ansökan om Kapitel 11 gjorde att Marelli Corp inte behövde stänga ner verksamheten under en tid.
– Det är vi väldigt tacksamma för, säger Nissan i ett uttalande enligt nyhetsbyrån Reuters.
Samtidigt lyckades Marelli Corp få in tolv miljarder kronor från fordringsägare bland japanska storbanker.
– Vi har säkrat kapital och kommer inte att behöva gå igenom rekonstruktionen, säger Marelli Corporation i ett uttalande enligt Reuters.
Enligt domstolshandlingarna har företaget skulder på omkring 50 miljarder svenska kronor. Marelli Corporation har lovat att de ska betala av hela denna skulden. Dessutom planerar Marelli att mitt under pågående dödskamp att köpa upp den indiska konkurrenten Motherson Group. Med japanska storbanker i ryggen verkar det som om de kan överleva och samtidigt förverkliga sina planer.
Grundaren Ercole Marelli föddes i Como, Italien 1867. Han var ett tekniskt snille och började skruva på saker innan han kunde gå. Ercole lämnade Italien som mycket ung, den äventyrliga gossen drev runt i Sydamerika och livnärde sig som mekaniker.
Han kom senare hem till Italien och började experimentera med magnetiska tändstift till förbränningsmotorer. Företaget grundades 1918 i Milano och har blivit en megakoncern och hette tidigare Magneti Marelli. Ercole Marelli däremot gick tidigt bort redan 1922 och fick bara uppleva de första åren av motgångar innan det stora genombrottet stod för dörren.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.