Kraftigt höjda förmånsvärden på alla tjänstebilar riskerar att bli ett tufft slag för en pressad bilbransch.
Däremot behålls en del av skatterabatten på laddhybrider och elbilar, meddelar finansdepartementet.
– Det är en förändring som kommer att slå mot nybilsförsäljning och som kan göra att förnyelsen av fordonsflottan tar längre tid, säger Jessica Alenius, vice vd för Bil Sweden.
Regeringen vill höja förmånsvärdena för tjänstebilar kraftigt och jämställa värdet med att äga bilen privat. I dag är det mycket billigare att ha en tjänstebil än att äga motsvarande bil själv.
Förslaget innebär att två delbelopp i beräkningsschablonen – det ränterelaterade beloppet och det prisrelaterade beloppet – ändras. Exakt hur mycket dyrare det blir är inte officiellt ännu, vissa uppgifter talar om en 25-procentig skattehöjning. Branschorganisationen Bil Sweden är förvånade över förslaget, som kan komma att slå mot en redan hårt prövad bilbransch under coronakrisen. Hittills i år har laddhybrider och elbilar ökat med 130 procent, och CO2-utsläppen från nya bilar sjunker, en utveckling som nu riskeras.
– Förmånsbilarna har gått i bräschen för en grön omställning och den här höjningen riskerar att bli kontraproduktiv. Bilbranschen är redan hårt pressad av coronakrisen och kan försvåra läget för många aktörer, säger Jessica Alenius.
Däremot kommer rabatten på förmånsvärden för laddhybrider och elbilar bestå, där man får räkna om förmånsvärdet till närmast jämförbara fossilbil. Enligt tjänstebilsexperten Ronny Nilsson på Ynnor kommer det betyda att många exklusiva bilmodeller mer eller mindre försvinner från marknaden.
– Det är inte de mest dyra och extrema bilarna som kommer att säljas, en avart som kommit de senaste åren. Det blir mer V60 laddhybrid i stället för XC90 framöver, säger han.
Ronny Nilsson hade hellre sett att regeringen satsade på att ge bilisterna en rejäl milersättning så att reglerna blir rättvisa för alla.
– Danmark har 42 danska kronor i milersättning. Då fungerar det att köra egen bil i tjänsten och det blir ett mer rättvist system för alla, säger han.
Han tror också att förändringarna kommer att göra at biltillverkarna måste få fram billigare laddhybrider som kan köpas av privatpersoner.
– Det börjar närma sig en standardteknik för våra personbilar.
Så här kommenterar bilmärkenas generalagenter regeringens besked om tjänstebilarna.
– Förmånsbilarna har en viktig roll eftersom de förnyar vagnparken med nya säkrare och effektivare familjebilar som kommer ut på begagnatmarknaden efter ca tre år.
Många företag ställer också krav på att förmånsbilarna skall vara laddbara med låga utsläpp, vilket syns som en tydlig trend i försäljningsstatistiken. Utan att känna till detaljerna i förslaget är risken stor att förslaget motverkar sitt syfte så att förnyelsen av vagnparken bromsas upp, säger Irene Bernald, informationschef för Audi Sverige.
– Detta är än så länge ett förslag och därför för tidigt att recensera det i detalj. Vi kan dock konstatera att förmånsbilarna har stor betydelse för en omställning till en ökad elektrifiering eftersom de efter några år går vidare till andrahandsmarknaden. Det är något man bör beakta i en beslutsprocess, säger Marcus Thomasfolk, informationschef för Volkswagen i Sverige
– Det här är en skatteväxling som påverkar hela bilbranschen på samma sätt och en förändring av förmånsvärdet för tjänstebilar har varit på tal under en längre tid i Sverige. Nu återstår att se hur detta påverkar svenska bilkonsumenter framöver säger Karin Wik, presschef för Volvo Cars Sverige.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter