En del bilar är snålare än andra. Ett nytt stort förbrukningstest avslöjar vilka modeller som drar minst. 27 olika bilar genomförde testet.
Kostnaden för bensin och diesel kan bli väldigt kännbar för dig som bilägare. Men du måste inte välja elbil för att spara på pengarna. En del bilar är snålare än andra och nu presenterar italienska Motor1 resultatet från sitt årliga bränsleförbrukningstest.
Under de senaste tolv åren har journalisten Fabio Gemelli genomfört ett eget bränsletest på nya bilar. Med en stark passion för bränsleeffektivitet kör han varje år ett flertal olika bilmodeller från Italiens huvudstad Rom till staden Forlì, vilket är en sträcka på 36 mil, för att därefter räkna ut bilarnas faktiska förbrukning. Sedan starten 2013 har han hunnit testa hela 512 bilar.


Bara under det här året har Fabio Gemelli hunnit testa 27 nya bilmodeller, och nu har Motor1 sammanställt resultaten. I årets test ingår både traditionella bensin- och dieselbilar, samt fullhybrider och laddhybrider. För att göra jämförelsen rättvis har resultatet delats in i fyra olika kategorier – med en vinnare i varje.
Bensinbilarna som drar minst:
Bland bensinbilarna dominerar mildhybrider, och årets vinnare i denna kategori är Peugeot 208 Hybrid med en imponerande förbrukning på endast 3,85 liter per 10 mil. I andra änden av listan hamnar Cupra Formentor, som presterade sämst av alla bensinbilar.
Modell: | Förbrukning: |
Peugeot 208 Hybrid 100 E-DCS6 GT | 3,85 l/10 mil |
Suzuki Swift 1.2 Hybrid 2WD MT Top | 3,90 l/10 mil |
Fiat Panda 1.0 Hybrid Pandina | 4,10 l/10 mil |
Citroen C3 Aircross Hybrid 145 PS AT Max | 4,35 l/10 mil |
Dacia Duster TCe 130 Extreme | 4,65 l/10 mil |
Dacia Bigster TCe 130 4×4 Extreme | 4,75 l/10 mil |
Opel Frontera Hybrid 145 PS E-DCT Edition | 4,80 l/10 mil |
Mini Cooper S John Cooper Works | 4,90 l/10 mil |
Cupra Formentor 1.5 Hybrid DSG 150 PS | 5,30 l/10 mil |
Dieselbilar som drar minst:
Bland dieselbilarna lyckades BMW 118d prestera allra bäst med en bränsleförbrukning på 3,95 liter per 10 mil. Sämre gick det för Mercedes GLE 450 som kom allra sist.
Modell: | Förbrukning: |
BMW 118d M Sport | 3,95 l/10 mil |
Mercedes GLB 200 d AMG Line Advanced Plus | 4,15 l/10 mil |
Skoda Kodiaq 2.0 TDI EVO SCR Sportline 130 Edition DSG | 4,25 l/10 mil |
BMW X3 xDrive20d M Sport Pro | 4,50 l/10 mil |
Audi Q5 TDI 150 kW S line edition quattro S tronic | 5,15 l/10 mil |
Mercedes GLE 450 d 4Matic AMG Line Advanced Plus | 5,60 l/10 mil |
Fullhybrider som drar minst:
Toyota Yaris Cross vann denna kategori med sin förbrukning på 3,7 liter per 10 mil. Sist kom MG ZS.
Modell: | Förbrukning: |
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid 130 FWD GR Sport | 3,70 l/10 mil |
Dacia Duster Journey Hybrid 140 | 4,30 l/10 mil |
Nissan Juke Hybrid 143 PS AT 2WD N-Design | 4,65 l/10 mil |
MG ZS Hybrid+ Luxury | 4,70 l/10 mil |
Laddhybrider som drar minst:
I kategorin för laddhybrider var det Volkswagen som dominerade. I topp hittar vi både Golf och Tiguan, där Golf knep förstaplatsen med en imponerande förbrukning på endast 1,85 liter per 10 mil. Sist i denna kategori hamnade Volvo XC90, som drog hela 5,8 liter per 10 mil.
Modell: | Förbrukning: |
VW Golf 1.5 TSI eHybrid DSG | 1.85 l/10 mil |
VW Tiguan 1.5 TSI eHybrid DSG R-Line | 3,10 l/10 mil |
Audi A3 Sportback S line edition 45 TFSI e S tronic | 3,40 l/10 mil |
Jaecoo 7 Super Hybrid Exclusive | 3,45 l/10 mil |
MG HS PHEV Luxury | 3,50 l/10 mil |
Cupra Terramar VZ 1.5 e-HYBRID DSG | 4,30 l/10 mil |
Hyundai Santa Fe 1.6 PHEV 253 PS AT 4WD Siebensitzer XClass | 4,45 l/10 mil |
Volvo XC90 T8 AWD Plug-in-Hybrid Plus | 5,80 l/10 mil |
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.