Den har orsakat huvudvärk för tusentals svenska bilägare och lett till dyra verkstadsbesök. Konstruktionen med kamremmen har vållat stora problem. Nu läggs den kritiserade motorn som finns i miljontals bilar ner.
Den ökända trecylindriga bensinmotorn 1.2 PureTech är på väg bort för gott. Biljätten Stellantis bekräftar nu att versionen med så kallad våt kamrem läggs ned helt i EU efter år av kritik, missnöje och uppmärksammade motorproblem. Produktionen upphör senast i slutet av 2025, skriver Automobile magazine.
Motorn har redan försvunnit ur modellutbudet på flera håll. På Peugeot 208 och 2008 fanns den nyligen bara kvar som instegsval men är nu helt borta. Ändå handlar nedläggningen inte officiellt om tillförlitligheten trots att just den gjort 1.2 PureTech ökänd bland både bilägare och verkstäder. Enligt Stellantis är huvudorsaken i stället nya utsläppsregler.
Motorn som internt kallas EB2 generation 2 klarar inte kommande Euro 6e-bis-krav som är den sista skärpningen innan Euro 7 tar över. Därför stoppas den i EU. I Storbritannien som inte längre följer EU:s regelverk efter brexit kommer den dock att leva kvar en tid till i kombination med automatlådan EAT8. Samtidigt är det svårt att bortse från motorhistoriken.
1.2 PureTech med våt kamrem har haft återkommande problem med remslitage, utspädd motorolja och hög oljeförbrukning. Stellantis försökte bromsa kritiken genom en förstärkt kamrem 2022 och ändrade serviceinstruktioner men ryktet bet sig fast. I våras gick koncernen till slut med på att införa en utökad garanti på upp till 10 år eller 18 000 mil för berörda bilar och då nämndes också för första gången ett definitivt slutdatum för motorn.

När den problemtyngd motorn nu försvinner uppstår samtidigt ett tomrum i vissa modeller. Peugeot 208 och 2008 tappar sina billigaste versioner med manuell låda vilket höjer instegspriset. För tillfället är det i stället en mildhybrid på 110 hästkrafter som blir det billigaste alternativet. Den bygger på en kraftigt omarbetad version av 1.2-litersmotorn med kamkedja och elektrifiering. En starkare variant på 145 hästkrafter finns också men vill man ha manuell låda utan hybridteknik får man vänta till början av 2026.
Redan i dag har vissa modeller helt sluppit den gamla lösningen. Nya Citroën C3 och Fiat Grande Panda lanserades direkt med den senaste generationen av 1.2 Turbo där kamremmen ersatts av kedja. Det är ingen garanti för problemfri drift, men hittills har den nya motorn inte dragit på sig samma mängd larmrapporter. Ett större återkallande har visserligen gjorts för bränsleläckage på över 200 000 bilar, men i övrigt är det än så länge relativt tyst.

Och just där ligger den stora frågan. För problemen med den gamla PureTech-motorn blev allmänt kända först efter flera år på vägarna och Stellantis utökade även garantin till 10 år på grund av den. Nu lägger Stellantis ner den version som orsakat mest huvudvärk. Men om ersättaren verkligen är fri från långsiktiga problem återstår att se om några år.
Bilar med Stellantis 1.2 Puretech Motor
| Bil | Årsmodell | Tillägg |
|---|---|---|
| Peugeot 208 | 2015–2024 | 208 fick 1.2 PureTech redan från första generationens uppdateringar efter 2015. |
| Peugeot 2008 | 2016–2024 | 1.2 PureTech erbjuden i första och andra generationen fram till senare modellår. |
| Peugeot 308 | 2017–2021 | Tillgänglig i tidigare generationer med 1.2 PureTech-motor. |
| Citroën C3 | 2016–2024 | C3 fick 1.2 PureTech ofta som standard/alternativ motor under dessa år. |
| Citroën C4 Cactus | 2016–2020 | Fanns med 1.2 PureTech i äldre generationer. |
| Opel Corsa | 2019–2024 | Corsa F hade 1.2 PureTech i många bensinversioner under dessa år. |
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















