Vid tolvslaget blev det betydligt billigare att köra bil i Sverige. En liter diesel gick ner med 4,27 kronor och bensinen sänktes med 1,15 kronor. Orsaken är att mängden biobränsle minskats radikalt. För en bilist som kör 2000 mil på diesel kan årskostnaden minska med 7000 kronor.
Inatt sänktes diesel- och bensinpriser till de lägsta nivåerna på två år. Den ändrade lagen om reduktionsplikt trädde i kraft, vilket gör att inblandningen av biobränsle sänks till sex procent. Det gör att dieseln nu kostar 17,89 kronor per liter och bensinen 17,29 kronor per liter enligt Circle K. Det förekommer lokala avvikelser och på obemannade stationer kan priset vara ytterligare lite lägre, vilket bilden ovan visar. Olika kedjor sänkte dieselpriset med mellan 4,27 och 4,39 kronor per liter.
För en normalbilist kan ändringen få stor påverkan på privatekonomin. En större dieselbil som körs 2000 mil per år kan bli 7300 kronor billigare att köra. En bensinbil som körs lika mycket blir cirka 2000 kronor billigare att köra. För den som bara kör 1000 mil om året och har en bränslesnål bil blir besparingen på diesel cirka 2500 kronor och cirka 750 kronor på bensin. Totalt kan bränslenotan i Sverige för privatpersoner och företag minska med omkring 26 miljarder kronor nästa år.
Det fanns farhågor att sänkningen inte skulle bli så stor som regeringen hade beräknat när de skickade lagförslaget till riksdagen. Bränslebolagen har tidigare gått ut och sagt att sänkningen inte skulle bli så stor. Preem har till och med varnat för att priset skulle höjas. Regeringen hade beräknat att dieseln skulle sänkas 3,85 kronor och bensin 0,85 kronor. Men det blev alltså en större sänkningen än beräknat.
Flera politiska partier och även bränslebranschen har varit starkt kritiska till att reduktionsplikten sänks drastiskt. Tidigare låg den på 30,5 procent för diesel och 7,8 procent för bensin. Eftersom biobränslen är förnybara räknas inte koldioxiden som släpps ut när biobränslen förbränns som utsläpp, även fast mängden koldioxid i atmosfären ökar.
Jämfört med dagens nivå ökar utsläppen av koldioxid som ska räknas med 3,9 ton nästa år, enligt regeringen. Jämfört med nuvarande lagstiftning som skulle ökat reduktionen så ökar utsläppen med 5,2 miljoner ton nästa år och 6,7 miljoner ton koldioxid år 2026. Hade inte lagstiftningen ändrats så hade reduktionen och bränslepriserna höjts ytterligare.
Fakta om de sänkta bränslepriserna
De kraftigt sänkta priserna beror till största delen att reduktionsplikten sänkts drastiskt.
Skatten på bensin sänks med 75 öre/liter inklusive moms.
Skatten på diesel höjs med 15 öre/liter inklusive moms.
Reduktionsplikten på bensin sänks från 7,8 procent till 6 procent.
Reduktionsplikten på diesel sänks från 30,5 procent till 6 procent.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter