Audi har enligt koncernchefen Oliver Blume blivit ifrånkörda på elbilar. En pinsam historia för ett märke som säger sig ha ”Försprång genom teknik”. Och nu bekräftas det att det tyska prestigemärket köper in sin nya elbilsplattform från statliga kinesiska elbilsjätten SAIC.
Den tyska branschtidningen Automobilwoche avslöjade i förra veckan att Audi var på väg att köpa in en elbilsplattform från kinesiska SAIC. Först var det nog många som inte riktigt trodde på uppgifterna. Men nu bekräftar SAIC att de skrivit ett avtal med företaget som har sloganen ”Försprång genom teknik”.
Enligt Automobilwoche kan det handla om en elektrisk plattform från modellen L7 från undermärket IM Motors, men det är ännu inte bekräftat om det är denna modell Audi ska använda. Audi har tappat extremt mycket försäljning på den viktiga Kina-marknaden, något som bidrog till att chefen Markus Duesmann nyligen sparkades och ersättes med Gernot Döllner.
Statsägda SAIC har gått ut med information till kinesiska Jiemian att avtalet är klart, men Audi har inte själva kommenterat avtalet. Enligt Automobilwoche kan avtalet ha varit det sista draget från sparkade vd:n Markus Duesmann då Audi var kraftigt försenade med sin egen Trinityplattform. I Kina står elbilarna nu för 25 procent av marknaden, men Audi lyckades bara fåt ut 3237 elektriska bilar under första kvartalet.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter