Saabs första turbomodeller togs fram under stort hemlighetsmakeri i mitten av 1970-talet. Nu säljs en av de allra första turbo-bilarna i den mytomspunna förserien som tillverkades 1977. Bilen registrerades in bara två månader efter att den allra första Saab 99 Turbon visats.
Saab 99 var en sensation när den premiärvisades på Frankfurtsalongen i september 1977. Under en tid hade det ryktats att Saab hade en riktigt häftig och snabb modell på gång. Saab var inte först med Turbo, Porsche, BMW och Chevrolet hade redan kommit med bilar när Saab kom med sin 99 Turbo.
Men Saab var först med turbo i en familjebil och hade vidareutvecklat wastegate-ventilen som gjorde att motorn fungerade betydligt bättre i vardagsbruk. I dag är turbo standard i så gott som alla bilar.
Utvecklingen av turbomotorn leddes av motorgeniet Per Gillbrand som hade god hjälp av Scanias erfarenheter av turbo på stora dieselmotorer. Den allra första turbon som visades på Frankfurtsalongen i september 1977 var en läckert pearlskimrande 99 Combi Coupé som idag finns på Saabmuseet i Trollhättan. Saab Turbo väckte stor uppmärksamhet med sina 145 hästkrafter och en toppfart som var en hårsmån från 200 km/h.
Inte förrän 1978 efter gick bilen i serieproduktion, men under 1977 tillverkade Saab en förserie med 100 bilar för att testa motorn ordentligt. Nu säljs vad som torde vara en av de första historiska Saab 99 Turbo-bilarna från 1977 på auktion. Bilen registrerades in i maj 1977, flera månader innan Frankfurt-salongen. Den bjuds nu ut till högstbjudande av Bilwebauctions.
Bilens förflutna är aningen mystiskt och höljt i dunkel, men 1978 omregistrerades den med en ny motor. Kanske berodde det på att den första motorn gått sönder, i början hade Saab en hel del problem med överhettning av turbomotorer. Kanske berodde det på att bilen inte var registrerad med turbomotorn från första början. Endast ett fåtal bilar av den mytomspunna förserien på 100 bilar är bevarade idag, så detta kan handla om en väldigt ovanlig och historisk Saab.
Bilen har de klassiska Turbo-attributen, bland annat frontspoiler, turbo-mätare på panelen och de karaktäristiska . Skicket är något bedagat och det tycks finnas en del rost, och bilen har inte körts på tio år och kommer att behöva en renovering. Men för den som vill ha en historisk Saab är det en sällsynt möjlighet.
– Den här bilen är en intressant bit av Saabs historia och det skulle vara en värdig bil att lägga tid och pengar på. Det skulle vara roligt den kunde bevaras för framtida generationer, uppger Bilwebauctions som uppskattar värdet till 100 000 och 120 000 kronor. En förserie-Turbo i bättre skick har tidigare sålts på Tradera för över 200 000 kronor, den var tillverkade en vecka innan den aktuella bilen som nu säljs.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter