Europa är ifrånkörda på elbilar. Nu avslöjar batterijätten CATL:s medgrundare Pan Jian orsaken.
– Om de kommer över det hindret kan de lyckas, säger han på World Economic Forum i Davos.
Larmrapporterna duggar tätt. Europas bilindustri kan bli nya Nokia och 100 000-tals jobb är hotade. Bilindustrin står för 13 procent av EU:s BNP och en krasch skulle bli ödesdiger. Det stora hotet kommer från Kina. Där kommer det en ny elbilsmodell om dagen. Än så länge har de kinesiska bilarna inte slagit i Europa. Men många tror det händer när de flyttat fabriker hit och lärt sig vad vi européer vill ha.
Nu tar CATL:s medgrundare Pan Jian bladet från munnen och avslöjar sina tankar om varför Europas biljättar hugger i sten med sina elbilar, något som Allt om Elbil var först med att berätta om. Kina gick all in på elbilar för många år sedan och har redan löst många problem.
– Idag på den amerikanska marknaden men också i Europa är problemet inte inom tillverkning, komponenter till elbilar eller produktionskapacitet, säger Pan Jian.
I Kina har man slutat använda ordet elbilar elbilar om elbilar, så mycket har de slagit igenom. Nu är det intelligenta elbilar som driver försäljningen. Ska vi tro Pan Jian så får själv bilbygget allt mindre betydelse.
– Jag tror att för den amerikanska och europeiska marknaden idag ligger flaskhalsen verkligen i mjukvaruutvecklingsförmågan hos de traditionella bilföretagen. Om de kommer över det hindret så, säger batterigurun.
Han serverar lösningen, som många biltillverkare är pinsamt medvetna om. En lättlöst utmaning är det inte, det kan du fråga vilken mjukvaruutvecklare som helst om.
– De måste ta till sig ny biltillverkning i en ny era som har väldigt mycket tunga mjukvarukomponenter i sig. Det är en kulturkrock. Det kommer inte vara lätt. Men det kommer att hända.
Han vill tona ner hotet om Kina, föga förvånande.
– Folk har den här bilden att Kina dominerar hela försörjningsledet och narrativet sprids om hotet från Kina. Det är inte sant. De missar en viktig detalj i berättelsen. Förhoppningsvis kommer vi i år att kunna tillkännage några stora joint venture-satsningar i Europa med andra biltillverkare. Det är inte hälsosamt … att koncentrera för mycket produktionskapacitet på ett ställe, säger Pan Jian.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter