Att byta batteriet på en Polestar 2 kan kosta mer än hela bilen, enligt medieuppgifter i Kina.
En ägare körde på en sten som bucklade en plåt – ett batteribyte krävdes.
Offerten för bytet slutade på 835 000 kronor.
Polestar 2 har blivit en enorm framgång för den svensk-kinesiska biltillverkaren och över 50 000 bilar har sålts i år. Det är mer än Polestar hinner tillverka. Många köpare uppskattar bilen för dess sportiga köregenskaper, höga detaljkvalitet och låga driftskostnader.
Men för den som tvingas byta batteri kan elbilsägandet bli en dyr historia. En ägare till en Polestar 2 Dual Motor i kinesiska Hangzhou körde nyligen på en sten som bucklade batteripaketet. Då inte enbart plåten inte gick att byta krävdes ett helt nytt batteripaket, uppger Inside EVs.
Offerten från Polestar-verkstaden blev en chock. Bytet skulle gå på motsvarande 835 000 kronor. Det får ses som relativt dyrt med tanke på att bilen kostar 400 000 och 550 000 kronor i Kina. Verkstaden uppger dock för den kinesiska tidningen Jiemian News att bytet av hela batteripaketet normalt kostar 620 000 kronor, även det är mer än bilens nypris.
Normalt sett har Polestar åtta års 16 000 mils garanti för batteriet. Men den som själv råkar skada batteriet kan bli tvungen att betala om inte bilens försäkring nu täcker skadorna.
Carup har varit i kontakt med Polestar i Sverige som undersökt kostnaden för batteribyte. Efter att händelsen uppmärksammats så har kostnaden setts över och visat sig vara för hög.
– Vi har undersökt incidenten i Kina efter rapporteringen i media och den rapporterade kostnaden för att byta ut batteriet var felaktig. Vi har sett över utbyteskostnaden i Kina för de sällsynta fall när hela batteripaketet behöver bytas efter en olycka och den ska vara mindre än hälften av nypriset på bilen. Ärendet har avslutats i godo med kunden. Det är väldigt sällsynt att man behöver byta hela batteripaketet. Det går att reparera delar av batteripaketet, vilka möjligheter som finns utvärderas från fall till fall, säger John Eriksson, PR-ansvarig för Polestar i Sverige.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter