Batteribyte på elbil är snart billigare än motorbyte på en bensinbil. Dessutom håller batteriet lika bra som en förbränningsmotor.
– Och när batteriet väl är bytt har du i stort sett en helt ny bil, säger en expert från Recurrent.
Risken att behöva byta ut batteriet i en elbil för en stor summa skrämmer bort många från att köpa en elbil. Men elbilarna och batteritekniken utvecklas ständigt, och ju fler och bättre batterierna blir, desto lägre blir priserna. Därför har kostnaderna för elbilsbatterier ständigt gått ner de senaste åren, och enligt analysföretaget Recurrent Auto kommer priserna att fortsätta sjunka framöver.
Analysföretaget hävdar att du med största sannolikhet aldrig kommer att behöva byta ut batteriet på en ny elbil och att de flesta batterierna håller längre än bilen själv. 2012 låg batteripriset på över 4200 kronor/kWh och i slutet av 2024 låg det på 1100 kronor/kWh.
– Det är en enorm minskning på tolv år, skriver Jon Witt, skribent på Recurrent Auto.
Samtidigt är 1100 kronor/kWh det globala snittpriset. I Kina finns det en del batteripriser så låga som 600 kronor/kWh.
– Nyheterna från Kina ger en lovande glimt av batteriets framtid. Föreställ dig bara hur lite ett elbilsbatteri kommer att kosta att byta ut om fem år, skriver Jon Witt.
Men den totala kostnaden för att byta ut ett batteri beror på mer än bara batteripaketet. Den totala prislappen måste även inkludera servicekostnader, skatter och andra externa kostnader som frakt. Därför valde Recurrent att lyfta fram några exempel från den amerikanska marknaden.
– De dåliga nyheterna idag är att amerikanska elbilsägare ännu inte verkar dra nytta av de rekordlåga batteripriserna som rapporteras och prognostiseras. En del av detta beror på låg efterfrågan och lågt utbud av ersättningspaket, skriver Jon Witt.
– Tredjepartsmarknaden i USA växer fortfarande, men vi nämner några alternativ nedan, fortsätter Jon Witt.
Att köpa ett begagnat batteri till en BMW i3 på 17,4 kWh kostar 2 500 dollar på eBay, vilket motsvarar 26 000 kronor. Det motsvarar ungefär 1 500 kronor/kWh.
– I andra länder finns det massor av tredjepartsbutiker som säljer kompatibla batterier som kan bytas ut på en dag eller så, skriver han.
Att byta batteriet på en Nissan Leaf kostar som billigast runt 4000 dollar för ett batteri på 24 kWh. Det gör att det kostar ungefär 1800 kronor/kWh. Enligt Recurrent kostar det från 100 till 127 000 kronor att byta batteriet på en Tesla Model 3, där mellan 80 och 90 procent är själva kostnaden för batteriet. Det är nästan 40 000 kronor mindre än vad det kostade 2020 för en kund att byta ut sitt 75 kWh-batteri till en Tesla Model 3, enligt Recurrent.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.