Paret Holms elbil dog på motorvägen. Känt batterfel gjorde dem strandsatta mitt i vinternatten.
– SOS-funktionen eCall gav oss en falsk känsla av trygghet, säger Olav Holm till norska Motor.no.
Kia och Hyundai har problem med sina startbatterier. Elsa och Olav Holm är inte de första som drabbas. Men den här gången hade det kunnat sluta riktigt illa. Det var en riktigt kall och mörk kväll i vintras. De kom körande på motorvägen utanför Trondheim när batteriet plötsligt dog.
Olav körde in till kanten och slog på varningsblinkers.
– Vi stod mitt i vägen och blockerade ett körfält, det tog bara några minuter för bilen att bli helt mörk, säger Olav till Motor.no.

De försökte trycka på SOS-systemet. Men där sa man att det var en sak för bärgningstjänsten. Sedan dog allt. Det gick inte ens att öppna bakluckan och ta fram varningstriangeln. Inte ens varningsblinkers fungerar.
Olav tog en varselväst och rusade bort för att varna andra trafikanter. Efter en stund stannade någon som lånade ut sin varningstriangel. Under tiden var det bitande kallt. Minus 15 grader med en illavarslande kall vind från bergen.
Men till slut kom bärgningen. Paret Holms bil bogseras till verkstaden och till slut kom de hem för att värma sig.
– Generellt sett har vi upplevt något låg kapacitet på vissa elbilsmodeller tidigare. Detta beror på ett lägre behov av startström i elbilar jämfört med bilar med förbränningsmotor. I de bilar vi säljer idag har batterikapaciteten höjts och batteritypen har förbättrats i takt med normal produktutveckling, säger Öjvind Knudsen på Hyundai i Norge.
Tidningen Motor.no har berättat om flera fall av Kia och Hyundai som drabbats av det här problemet. Förra året drog flera bilägare tillverkarna inför domstol. Utslaget blev att de har rätt till ett prisavdrag på 40 000 kronor för det här felet.
– De kom hem till oss och bytte ut batteriet. Jag känner mig trygg att köra. Men jag måste säga att vi fruktar att köra över bergspass när det är kallt och det är lite trafik. Det är lite osäkert om vi blir kvar där med en mörk och kall bil, och kanske utan mobiltäckning, säger Olav Holm.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.