Bästa tipsen – så räddar du sportbilens batteri i vinter

Under det kalla vinterhalvåret står många sportbilar stilla. Om du inte sköter batteriet kan det bli jobbigt när du ska ta första turen i vårsolen. Här är bästa tipsen för att rädda batteriet i vinter.

Under de många och långa kalla vintermånaderna är det många bilbatterier som tar onödigt mycket skada. Grundproblemet är att batterier inte gillar kyla, och får kraftigt begränsad kapacitet när det är minusgrader ute. 

Särskilt sportbilar drabbas ofta av batteriproblem under vintern, då dessa ofta inte används alls under vintern. När en bil är parkerad kommer batteriet att tappa ungefär 0,1V energi varje månad. Om bilen dessutom har ett antal funktioner som larmsystem, fordonsdator och fjärrlås så kommer den kontinuerliga urladdningen av batteriet att bli ännu större.

Visst kan det vara bra för motorn att starta upp bilen någon gång då och då, men  en lösning på problemet är att underhållsladda bilbatteriet regelbundet under vintermånaderna. Minst en gång i månaden uppger laddningsexperter hos CTEK, men gärna oftare. 

 – Dagens fordon är mycket sofistikerade elektroniskt sett. I kombination med långa perioder av fordonsinaktivitet kan sulfatering uppstå, vilket i slutändan leder till batteriproblem, säger Gary Brown, Produktchef Aftermarket, hos CTEK, ett företag specialiserat på skötsel och underhåll av fordonsbatterier. 

Sulfatering innebär en omfattande tillväxt av kristaller av blysulfat som i förlängningen gör att bilbatteriet “rostar” och i slutänden blir obrukbart. Idag finns batteriladdare med intelligent laddning som ökar batteriets livslängd. De analyserar hur mycket det individuella batteriet behöver laddas och genomför sedan laddning på ett säkert sätt, bland annat genom att gradvis minska laddningshastigheten så att det inte finns någon risk för överbelastning.