Ny elbil för familjen laddar rekordsnabbt. Tesla och Volvo var bland de långsammaste.
– Med så snabb laddning hinner familjen knappt gå på toaletten under laddningsstoppet, säger Nils Sødal, senior kommunikationsrådgivare på NAF.
Norska NAF och Motor har testat hur snabbt 26 elbilar snabbladdar. Årets laddtest visar att de flesta elbilar laddar snabbare än någonsin. Allra snabbast var två elbilar från Geely-koncernen. Dyra lyxbilen Lotus Emeya var allra snabbast. Den laddade från 10 till 80 procent på 14 minuter.
Men familjebilen Zeekr 7X var nästan lika snabb. Det imponerar stort på de norska experterna. Den laddade från 10 till 80 procent på 15 minuter.
– Det här är en bil som ligger inom många familjers budget. Med så snabb laddning hinner familjen knappt gå på toaletten under laddningsstoppet, säger Nils Sødal.


Teslas storsäljande elbilar börjar vara frånåkta när det kommer till laddningshastighet. Både Tesla Model 3 och Model Y både över en halvtimme för att ladda till 80 procent. Även Volvos nya flaggskepp EX90 behövde över en halvtimme.
– På långa bilturer bör de flesta av oss ha en rejäl paus längs vägen. Sedan går en halvtimme eller mer snabbt. Så de flesta elbilar som kommer nu tillgodoser de flestas behov av både räckvidd och laddning, avslutar Nils Sødal.
Så snabbt laddar olika elbilar från 10 till 80 procent
Bilmodell | Angiven laddningstid 10–80 % | Uppnådd laddningstid 10–80 % |
Lotus Emeya | 15 minuter | 14 minuter |
Zeekr 7X | 16 minuter | 15 minuter |
Porsche Macan | 21 minuter | 21 minuter |
Audi A6 Avant e-tron | 21 minuter | 22 minuter |
Audi Q6 e-tron | 21 minuter | 20 minuter |
BYD Sealion 7 | 24 minuter | 25 minuter |
Skoda Superb | 25 minuter | 27 minuter |
Hongqi EHS7 | 25 minuter | 24 minuter |
Volkswagen ID.Buzz | 26 minuter | 28 minuter |
Volkswagen ID.7 GTX Tourer | 26 minuter | 26 minuter |
Ford Explorer | 26 minuter | 25 minuter |
MGS5 | 28 minuter | 28 minuter |
Ford Focus | 28 minuter | 29 minuter |
Opel Grandland | 29 minuter | 36 minuter |
Lucid Air | Inte angivet | 31 minuter |
Peugeot E-5008 | 30 minuter | 34 minuter |
Polestar 3 | 30 minuter | 35 minuter |
Polestar 4 | 30 minuter | 30 minuter |
Volvo EX90 | 30 minuter | 32 minuter |
Kia EV3 | 31 minuter | 31 minuter |
Tesla Model Y | Inte angivet | 31 minuter |
Mercedes-Benz G-klass | 32 minuter | 32 minuter |
MG Cyberster | 38 minuter | 32 minuter |
Tesla Model 3 | Inte angivet | 34 minuter |
BMW iX | 35 minuter | 36 minuter |
BYD Tang | 46 minuter | 41 minuter |
Obs: Voyah Courage upplevde tekniska problem efter räckviddstestet och kunde därför inte slutföra laddningstestet. Källa: NAF
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter