Bakslag för elbilar – detta köper vi istället

Elbilarna åker på ett bakslag i Sverige. I september föll nyregistreringen med 17 procent. Svenska bilköpare rusar istället efter laddhybrider.
– Tillgång till laddning hemma är en avgörande faktor, säger Sofia Linder, chefsekonom hos Mobility Sweden.

Nya bilar minskade med två procent i september, visar nya siffror. Framförallt är det elbilar som tappar. Nya elbilar minskade med 17 procent i september. Många köpare verkar istället välja laddhybrider som ökade med 47 procent under månaden. Fortfarande säljs det fler elbilar än laddhybrider. 
– Sju av tio nyregistreringar var laddbara bilar i september, drivet av en stark utveckling för laddhybrider. Andelen elbilar uppgick under månaden till 38 procent, men i volym minskade de med 17 procent då september 2024 var en stark elbilsmånad, uppger Mobility Sweden som står bakom den officiella statistiken. 

Samtidigt kan succén för laddhybrider bli kortvarig. Verkliga utsläppssiffror som EU har tagit fram visar att laddhybrider släpper ut 298 procent mer koldioxid än tillverkarnas framräknade siffror enligt de regler som gäller idag. Nu kommer skatterna skärpas i två steg när utsläppsvärdena höjs. För 2026 innebär det ingen större skillnad, men från 2027 kommer de flesta laddhybrider få en skattechock på uppemot 5000 kronor.

Volvo XC60 blev den mest registrerade nya bilmodellen i Sverige under september 2025. Fler väljer laddhybrid, medan elbilarna går kräftgång. Men succén för laddhybrider kan bli en kortlivad historia.

Trots att september blev en svag månad tror de på en uppgång för bilförsäljningen i Sverige i år. Mobility Sweden justerar nu upp prognosen för 2025, från 275 000 till 280 000 nyregistrerade personbilar. Det är ändå ingen glädjesiffra för bilbranschen, under de senaste tolv åren har enbart fjolårets utfall varit svagare. 

Den mest sålda bilmodellen under månaden blev laddhybriden Volvo XC60. Tesla Model Y klättrar tillbaka till andraplatsen på topplistan och blev den mest sålda elbilen före Volvo EX40. Trots ökningen jämfört med tidigare i år tappade Tesla 66 procent mot fjolåret. Mobility Sweden kräver nu att fler ska få laddstolpe hemma för att kunna köpa elbilar. 
– Tillgång till laddning hemma är en avgörande faktor för att fler ska kunna välja elbil och därför behövs en snabbare utbyggnad av laddinfrastrukturen i flerbostadshus i hela landet, säger Sofia Linder, chefsekonom hos Mobility Sweden.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt