Att få dörruppslag och parkeringsskador blir allt vanligare. Sju av tio svenska bilägare har drabbats, och de flesta skyldiga smiter. En ny studie avslöjar varför det har blivit så vanligt med dörruppslag och skador på parkeringsplatser.
En ny studie från ett brittiskt försäkringsbolag avslöjar att dagens bilar vuxit så mycket på bredden att de har svårt att få plats i parkeringsrutor. De flestta tillfrågade i undersökningen, svarade att de upplevt svårigheter med att ta sig in och ut ur bilen på grund av för lite utrymme. SUV-trenden och tillverkarnas val att prioritera komfort har gjort att förare fått allt större problem med parkeringsskador. En svensk undersökning från Gjensidige visar att sju av tio bilägare fått parkeringsskador, bara vid 17 procent av fallen ger sig den skyldige till känna.
När två medelstora nya bilar parkerar intill varandra, lämnar de endast 30 centimeter utrymme för att öppna dörren. Undersökningen av 2000 vuxna, visade även att en femtedel av förarna säger sig ha tagit sig in via bagageutrymmet på grund av att det funnits för lite utrymme vid bilens sidor, rapporterar brittiska Daily Mail.
Försäkringsbolaget Churchill Insurance i Storbritannien, meddelar att den genomsnittliga familjebilen nu är cirka 180 centimeter bred. Sveriges mest sålda bilmodell Tesla Model Y är 192 centimeter bred exklusive backspeglar. En av de bredaste bilarna är BMW iX som är 197 centimeter Det ger ett dåligt utrymme på en normal parkeringsplats som är 240 centimeter bred, i Sverige är standard 250. Försäkringsbolaget rapporterar att 75 procent av förarna har tvingats klämma sig in i bilen, när de parkerat bredvid en annan bil. 40 procent uppger att detta är något som de måste göra minst en gång i månaden.
Hälften uppgav att de vid flera tillfällen endast kunnat komma in i sin bil via passagerardörren, eftersom det inte funnits utrymme på förarsidan. Som ett resultat av detta undviker 57 procent av de tillfrågade regelbundet vissa parkeringsplatser som de vet har trånga utrymmen.
Försäkringsbolagets kartläggning visar att problemet beror på att de nya bilarna bara blir större och större. 32 procent hävdade att deras nuvarande bil är större än den de ägde för fem år sedan. De vanligaste anledningarna till att ha en större bil är att folk söker komfort, vill ha mer utrymme eller att de tycker om designen. Men även de mindre bilarna har blivit större. I alla fall de som kategoriserats som små eller medelstora bilar.
Bilarnas bredd (exkl backspeglar)
Modell | Bredd vid lansering (år) | Bredd 2013 | Bredd 2023 | Total ökning |
Ford Fiesta | 155 (1989) | 172 | 174 | 19 |
Ford Puma | 180 (2019) | – | 181 | 1 |
Hyundai Tucson | 183 (2004) | 182 | 187 | 4 |
Kia Sportage | 186 (1993) | 186 | 187 | 1 |
Mini | 142 (1959) | 168 | 176 | 34 |
Nissan Qashqai | 178 (2008) | 178 | 184 | 6 |
Renault Clio | 162 (1990) | 172 | 180 | 18 |
Opel Corsa | 153 (1982) | 171 | 177 | 24 |
Opel Mokka | 177 (2012) | 178 | 179 | 2 |
VW Golf | 161 (1974) | 178 | 179 | 18 |
Genomsnitt | 168 cm | 176 cm | 180 cm | 13 cm |
Försäkringsbolaget tittade på några av Storbritanniens populäraste familjebilar Ford Puma, Mini och storsäljaren Volkswagen Golf och konstaterade att den genomsnittliga bredden var 180 centimeter. Skador som orsakats av att bilister kört in i ett annat fordon, skrapat i väggar eller pelare på väg ut ur parkeringsgarage kostar brittiska bilister uppskattningsvis över 5,5 miljarder svenska kronor.
Problemet tycks vara nästan lika stort i Sverige. Sju av tio bilägare uppger att de drabbats av parkeringsskador. För några år sedan orsakade smitare på parkeringar skador för 245 miljoner kronor.
LÄS MER:
Elis Kalmér är examinerad journalist och har bland annat arbetat på SVT och Värmlands Folkblad.