Avslöjat: Alla fakta om nya flaggskeppet Polestar 3

Polestar 3 ska inte visas förrän i oktober – men redan nu har de hemliga detaljerna om det elektriska flaggskeppet läckt ut. 
Bilen som ska konkurrera mot Porsche Cayenne får 519 hästkrafter i sin starkaste version och ett batteri på 111 kWh, enligt AutoWeek.
Räckvidden blir upp till 61 mil och bilen blir dyrare och långsammare än Tesla Model Y Performance.

På försommaren visade Polestar upp flera bilder på den kommande SUV:en Polestar 3 som ska premiärvisas för publiken i oktober. Nu uppger även nederländska AutoWeek att de avslöjat nästan alla tekniska detaljer om bilen. 

Bilen blir rejält stor med en längt på 490 centimeter, om man ska tro AutoWeek som brukar vara välunderättade. Hjulbasen är 299 centimeter, en centimeter längre än dagens Volvo XC90. Med infällda backspeglar är SUV:en 197 centimeter bred. Bagageutrymmet blir på 484 liter med uppfällt baksäte, om sätena fälls kan Polestar 3 lasta hela 1411 liter. 

Bilen kommer att säljas i två olika versioner, Long Range Dual Motor och Performance. Long Range Dual Motor. Båda bilarna har ett rejält tilltaget batteri på 111 kWh. Long Range-versionen får en räckvidd enligt WLTP på 61 mil. Accelerationen upp till 100 km/h går på fem sekunder och toppfarten är 210 km/h. Bilen har 489 hästkrafter och 840 Newtonmeter och fyrhjulsdrift.

Den som vill åka snabbare väljer Polestar 3 Performance som har två elmotorer bak och fram på totalt 519 hästkrafter och 910 Newtonmeter. Performance accelererar upp till 100 km/h på 4,7 sekunder. Även den starkare versionen har en topphastighet på 210 km/h. Genom den högre motoreffekten minskar räckvidden till 56 mil. 

Så här ser Polestar 3 ut snett bakifrån. Modellen blir helt officiell i oktober 2022, men redan nu har vi sett det mesta. Foto: Polestar

I Nederländerna kommer Polestar 3 med Dual Motor att kosta 88 600 Euro. Med dagens valutakurs motsvarar det ett pris i Sverige på 920 000 kronor. Performance kostar 95 200 kronor i Nederländerna och kommer kosta 989 000 kronor i Sverige. Då momsen är fyra procent högre i Sverige kan priserna komma att bli ytterligare 30 000 – 40 000 kronor dyrare här. 

Interiört sett så får bilen ett nio tums instrumentkluster och en infotainmentskärm på 14,5 tum. Panoramaglastak är standard på alla modeller, liksom trezons klimatanläggning, soft-close-dörrar och flera säkerhetssystem. 

I grillen finns en så kallad SmartZone med olika sensorer.

Enligt AutoWeek får bilen en riklig standardutrustning med luftkonditionering, ett avancerat ljudsystem från Bowers & Wilkins och 21-tums lättmetallfälgar där Brembo-oken är synliga. Den som väljer Performance får 22-tumshjul, ventilerade säten i svart nappaläder och guldfärgade säkerhetsbälten.

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester