Mercedes utkämpar en teknikkapplöpning med BMW. Vem släpper den mest effektiva elbilen? Nya tvåväxlade Mercedes CLA med över 75 mils räckvidd avslöjades av en Carup-läsare utanför Stockholm.
Redan i mars tros Mercedes avslöja sin nya tekniska spjutspets. Elbilen Mercedes CLA blir märkets mest avancerade bil någonsin. Det blir den första Mercedesen med en superdator från Nvidia. Dessutom utlovar Mercedes en räckvidd på över 75 mil. Den blir först ut bland 36 nya modeller i ett sällan skådat modellfyrverkeri.
En vaken Carup-läsare fångade Mercedes biltransport på väg hem till Tyskland efter att CLA vintertestas i Sverige. Med på transporten som siktades norr om Stockholm fanns även en uppdaterad version av det elektriska flaggskeppet EQS. Redan i mars ska nya Mercedes CLA premiärvisas. Mercedes har redan berättat en hel del om supertekniken i bilen.


Det pågår en kapplöppning mellan Mercedes och BMW vem som kommer med den mest effektiva elbilen. BMW lovar 30 procent längre räckvidd i nya Neue Klasse. Mercedes kontrar med en tvåväxlad växellåda och över 75 mils räckvidd i nya CLA med det största batteriet. Precis som BMW får den ett 800-voltssystem, CLA kan ladda med en effekt på 320 kW. Mercedes siktar på energieffektivitet på 12 kWh/100 km.
Köparna kommer att kunna välja mellan batterier på 58kWh och 85kWh. Enligt uppgifter ska bilen få 272 hästkrafter med bakhjulsdrift, 4MATIC-modellen ska få 381 hästkrafter. Senare kommer även en hybridmodell med förbränningsmotor som produceras av Geelys motorbolag Horse.
CLA blir den första Mercedesen med core computing-teknik. Två centraldatorer hanterar alla beräkningar i bilen. Mercedes har utvecklat en ny version av sitt MB OS och kallar CLA för sin första mjuvarudefinierade bil. Datorerna använder precis som Volvo processorer från Nvidia. Så småningom ska CLA kunna bli självkörande, systemet kan uppdateras med ny mjukvara som ger nya funktioner.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter