Audi visar upp sina nya S3-modeller Sportback och sedan.
Turbofyran ger 310 hk och 400 Nm i vridmoment och båda modellerna gör 0-100 km/h på 4.8 sekunder.
Vid lanseringen kommer bilen i pytongul och tangoröd lackering.
De sportiga S3-modellerna känns igen på den rombmönstrade grillen med markerade luftintag, backspeglar med aluminiumoptik och en sidolinje. Bakifrån dominerar den stora diffusorn och fyra ändrör.
Båda S-modellerna kommer med en 2.0-liters TFSI-motor på 310 hk och 400 Nm i vridmoment. Bilarna gör 0-100 km/h på 4.8 sekunder på väg till den elektroniskt reglerade topphastigheten på 250 km/h. Med Audi drive select som standard kan föraren dessutom välja att göra ljudet från den fyrcylindriga turbomotorn ännu tuffare.
S3 kommer med quattro fyrhjulsdrift och sjustegad S tronic-lådan med frihjul som standard. Den hydrauliska multilamellkopplingen framför bakaxeln är helt variabel och flyttar kraften mellan fram- och bakaxel efter behov.
Nya S3 har vuxit jämfört med föregångarna. S3 Sportback med tre centimeter i längd och S3 Sedan med fyra centimeter. Båda har dessutom breddats med tre centimeter. Femdörrarsversionen är nu 4.34 meter lång och fyradörrarsversionen 4.50 meter lång. agageutrymmet i S3 Sportback rymmer mellan 325 och 1145 liter beroende på om bakre ryggstödet fälls medan Sedanen rymmer 370 liter.
Invändigt får S3 aluminium- eller kolfiberinlägg samt dörrhandtag vars design påminner om strålkastarna. En 10.25-tums digital skärm ingår som standard och kan uppgraderas till 12.3 tum i Audi virtual cockpit som i ”plus”-versionen även har tre olika skärmlayouter. Sportstolarna är nyutvecklade och standardklädseln är till stora delar tillverkad av återvunna PET-flaskor med kontrastsömmar.
Försäljningen av de nya S3-modellerna startar i augusti med leverans av de första bilarna till återförsäljarna i mitten av oktober. De svenska ca-priserna: S3 Sportback från 474.000 kr och S3 Sedan från 483.000 kr. I samband med lanseringen erbjuds även en begränsad serie av “Edition one” i pytongul (Sportback) eller tangoröd (Sedan) lackering med svarta detaljer, 19-tumshjul och sportstolar i finnappaläder.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter