Audi har tagit fram ett partikelfilter för elbilar. Oavsett drivning orsakas 85 procent av bilens partikelutsläpp av däck, bromsar och vägslitage. Det nya filtret ska filtrerar bort partiklar och förbättra luften i våra städer.
I ett pilotprojekt tillsammans med med Mann + Hummel arbetar Audi med att ta fram ett nytt partikelfilter för elbilar. Det kan låta galet med partikelfilter för utsläppsfria bilar, men faktum är att 85 procent av partikelutsläppen kommer från annat än bilens avgaser. Enligt forskning släpper tunga elbilar ut mer partiklar från däck och vägbana än förbränningsbilar.
Filtret visas nu upp på Greentech Festival i London och ska kunna samla in små dammpartiklar på 10 mikrometer som vi annars riskerar att andas in. Det är inte bara bilens egna utsläpp som absorberas, även andra bilars utsläpp ska kunna samlas in i filtret.
Filtret sitter i bilens luftflöde framför grillen och kan enligt Audi jämföras med en dammsugare. De fina partiklarna fastnar i filtret när luften passerar.
Hittills har systemet testats i en flotta av Audi e-tron testbilar. Filtret ska framöver även kunna fungera när bilen laddas, en fläkt drar få in partiklar i filtret. Audi uppger att detta är idealiskt för användning i stadsmiljöer, där partikelföroreningarna är mycket högre än på landsbygden.
Efter att ha testat filtren i över 5000 mil är resultaten entydiga. Filtren har ingen negativ effekt på driften av elfordonet, inklusive varma sommardagar eller under snabbladdning. Systemet är mycket effektivt och kan ge renare stadsluft enligt Audi. Dessutom består själva filtret av 15 % återvunnet material och hela systemet är till 60 % återvunnet.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter