Audis nya superdiesel – ska matcha elbilar

Audi avslöjar sin nya superdiesel. Nya V6 TDI med 299 hästkrafter tar bort turbofördröjning helt. Enligt Audi matchar den elbilar. 
– Under acceleration snurrar kompressorhjulet upp till 90 000 varv per minut på bara 250 millisekunder, säger Audi.

I dag handlar det mesta i bilvärlden om räckvidd, batterier och pekskärmar. Mitt i allt detta avslöjar Audi en ny dieselmotor med prestanda som sticker ut. De har utvecklat sin treliters V6 TDI till en superdiesel som eliminerar fördröjning från turboaggregatet helt. Motorn ger 299 hästkrafter och ett vridmoment på 580 Newtonmeter och kommer sitta i Audi Q5 och A6. 

Dieselmotorer är ofta kraftfulla när de kommit upp lite i varv och turbon börjat ladda. Men den första biten kan de vara lite sävliga. Nu kommer Audi med ny teknik som ska göra deras V6 TDI kraftfull redan från start. 
– Det påminner mycket om känslan av en eldriven bil med liknande kraft, uppger Audi. 

Med hjälp av eldriven kompressor säger sig Audi ha tagit bort all turbofördröjning.
Resultatet är snabbare acceleration. Efter 2,5 sekunder skiljer det en billängd mot den gamla motorn. Men jämfört med elbilar lär dieslarna hamna på efterkälken. Audi har ännu inte uppgett exakt accelerationstid.

Hemligheten bakom den nya rappare dieselmotorn är en eldriven kompressor. Den nya kompressorn stöttar upp turboaggregatet i en tvåstegsladdning tills det har börjat ladda fullt. Tillsammans med elmotor med mildhybrid-teknik ska det göra dieselbilen snabbare och mer responsiv vid acceleration och omkörningar. 

Den nya dieseln ska sitta i Audi Q5 och A5.

Den eldrivna kompressorn övervinner turbolagg och ger höga vridmomentvärden redan vid låga motorvarvtal. Dessutom ska det sänka bränsleförbrukningen. Den eldrivna kompressorn sitter bakom den vanliga turbon i insugsröret. När föraren gasar rejält vid låga varvtal styrs insugsluften till kompressorn. Insugsluften komprimeras ytterligare innan den kommer in i förbränningskammaren. Det maximala laddtrycket är 3,6 bar. Under acceleration snurrar kompressorhjulet upp till 90 000 varv per minut på bara 250 millisekunder, en ökning med nästan 40 procent.

– Under de första 2,5 sekunderna kommer fordonet en bra bit längre. Medan remgeneratorn startar motorn och stöder den när den ökar varvtalet, tillhandahåller drivlinegeneratorn och den eldrivna kompressorn vridmoment för acceleration. I denna process förstärker den eldrivna kompressorn ökningen av laddtrycket. Samtidigt överför drivlinegeneratorn den första direkta vridmomentimpulsen till hjulen.

Dieselmotorn förbrukar mellan 0,58 och 0,68 liter per mil. CO2-utsläppet är 153-177 gram per km. Den är godkänd för att köras på HVO100. Audi tankar bilen med HVO-bränsle innan de skeppas ut till köparna. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt