Audis nya patent gör att ratten kan ändra form – medan du kör. Patentritningar avslöjar en ratt med åtta rörliga segment och elektriska motorer. En av formerna påminner mer om en gymstång än en ratt.
Audi har tagit ett steg längre än någon annan biltillverkare i jakten på att förnya ratten, avslöjar Carmoses. I en ny patentansökan har de presenterat en lösning som låter föraren ändra rattens form efter behov. – en idé som låter både futuristisk och en smula galen.
Tesla chockade världen med sin yoke-ratt, en futuristisk men opraktisk lösning som saknade den snabba styrutväxling som hade behövts för att fungera smidigt. Audi har istället valt att behålla den klassiska runda ratten, men med en twist: den kan förändra sin form med hjälp av elektriska motorer och rörliga segment.

Grundidén är att ratten ska anpassa sig efter olika körsituationer. Audi föreslår att en förare till exempel kan ha en mer kompakt form vid motorvägskörning för bättre sikt över instrumentpanelen, men en traditionell rund ratt vid mer aktiv körning. Patentritningarna visar flera möjliga konfigurationer: en klassisk rund ratt, en diamantformad variant, en modifierad yoke och till och med en design som påminner om en liggande åtta.
Systemet bygger på åtta separata segment, förbundna med små leder och elektriska motorer som låter ratten omformas i realtid. Det här är utan tvekan en av de mest avancerade rattlösningarna vi sett hittills, men frågan är om den verkligen behövs. Förbättrad sikt och möjligheten att anpassa ratten efter smak låter visserligen bra på pappret, men det återstår att se om förarna är redo att släppa den enkla och välbeprövade klassiska ratten.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.