Många ilsknade till när BMW började sälja sätesvärme på prenumeration. Nu gör Audi ett nytt försök – med flera andra funktioner i bilen. Att koppla ihop mobiltelefonen med bilen kostar 149 kronor i månaden.
Allt fler biltillverkare satsar på att sälja digitala prenumerationer till bilen. Trots att hårdvaran finns i bilen lägger biltillverkare mjukvaran för att få det att fungera bakom en betalvägg. BMW gick ett steg för långt när de började sälja sätesvärme på abonnemang och fick backa. Kunderna var inte beredda att betala för något som redan fanns i bilen och som låsts inne bakom en betalvägg.
Audi tar nu nya grepp för att öka sina intäkter, de är hårt pressade av fallande vinster. Nu låser de in delar av stereon bakom en betalvägg, uppger Top Gear. För att få bättre ljud kan du nu abonnera på Audi Sound Upgrade som bland annat ger bättre bas i bilen och Audi Music Revitalization som ska få äldre musik att låta bättre. Audi använder de befintliga högtalarna och tar 3 euro i månaden.


Men det är inte det enda. Redan idag kan svenska ägare köpa flera saker i Audi-appen. Ett belysningspaket som ger signaturer i lamporna kostar 199 kronor i månaden. Den som vill aktivera Matrix LED-lampor får betala 399 kronor i månaden.
Enligt appen kostar det också 149 kronor i månaden om du vill att bilen ska kopplas ihop med din smartphone för att du ska kunna använda Carplay. Dessutom, när app-abonnemanget gått ut måste du dessutom förlänga det, för 249 kronor i månaden. Den som trodde att det räckte med att kryssa i tillvalslistan när bilen köps får tänka om, nu för tiden ska du betala två gånger.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter