Audi riskerar en batterismäll på miljarder. Över 70 000 elbilar av modellen Audi e-tron 55 kör runt med defekta och brandfarliga batterier som inte längre får laddas fullt. Även i Sverige är ägare drabbade.
– Detta är svårt att lösa med mjukvara, säger batteriforskaren Daniel Brandell till Carup.
Nyligen drabbades Jaguar av en batterismäll som gjorde att de tvingades köpa tillbaka 2760 elbilar av modellen Jaguar I-Pace. Bilarna har defekta batterier som kan börja brinna och hamnar på skroten. Jaguar har inte hittat en lösning på problemet trots flera års försök. Nu riskerar Audi att åka på en liknande smäll. Under över ett års tid har de inte kunnat lösa problemet med batterier som kan överhettas och börja brinna i vissa versioner av Audi e-tron 55 som har ett särskilt LG-batteri som heter 93U9.
Audi har tvingats återkalla över 70 000 elbilar av modellen Audi e-tron 55. Den första återkallelsen gick ut redan i december 2023. Enligt återkallsehandlingar i Europa handlar det 43 000 bilar, i USA är 27 000 bilar berörda, enligt NHTSA. Även i andra länder runt om i världen är bilar av årsmodell 2019-2022 drabbade. Det handlar om ett allvarligt fel på högvoltsbatteriet som kan orsaka självurladdning och termisk överbelastning med brandrisk som följd. Flera bilar har börjat brinna.
Även i Sverige är bilar drabbade, Audi har dock inte uppgett hur många. Det handlar om vissa exemplar av Audi e-tron 55 som har ett batteri från LG Energy Solution som inte fungerar som det ska. De som har ett Samsung-batteri är inte drabbade. Audi har hittills inte presenterat en lösning på problemet. Drabbade ägare är förbjudna att ladda sina elbilar till mer än 80 procent.
Ägarna har väntat i ett år efter återkallelsen, utan att någon åtgärd gjorts mer än en övervakande mjukvara och två klistermärken i bilarna.
– För närvarande utvecklas en optimerad programvara för övervakning av batterisystemet som integrerar insikter från vår permanenta kvalitetskontroll, uppger Audi i Sverige för Carup.
Hittills har Audi sagt att felet ska lösas med mjukvara som ursprungligen skulle vara klar nu i vår. Nu säger de inte längre något datum när åtgärderna ska bli klara. Nyligen tvingades Jaguar återköpa 2760 elbilar av modellen Jaguar I-Pace med ett liknande fel då de inte lyckades lösa felet efter flera bränder. Bilarna hamnade på skroten då det var för dyrt att byta ut batteriet. Det kan vara mekaniska fel i battericellerna som ligger bakom, enligt en svensk batteriforskare.
– Jag är inte insatt i de enskilda fallen. Men det som brukar hända i liknande fall är att prismatiska celler som inte är korrekt monterade kan få veck och kanter. Då blir det helt enkelt så att plus och minus kommer i kontakt med varandra och då blir det värmeutveckling. Det var detta som hände för några år sedan när man inte fick ha Samsungs mobiltelefoner på flyget, säger batteriforskaren David Brandell på Uppsala Universitet.
Om det handlar om hårdvarufel i Audis batterier kan vara svårt eller omöjligt att lösa genom mjukvaruuppdatering. Audi vill inte gå ut med exakt vad felet som gör att battericeller självurladdas och blir varma beror på.
– Om det handlar om defekta celler är det ett mekaniskt fel som inte går att lösa med mjukvara. Det enda som mjukvaran kan göra är att känna av om det blir varmt och larma, säger David Brandell.
Att Audi skjuter åtgärderna framför sig är inte så konstigt. Om Audi skulle tvingas byta batterier i över 70 000 elbilar väntar en kostnadssmäll på över 10 miljarder kronor, lågt räknat. En något billigare lösning skulle vara att byta enskilda batterimoduler som har fått defekta celler. Även det kommer att kosta miljarder för 70 000 elbilar.
– Våra batterier har en modulär design som gör att vi vid eventuellt behov kan ersätta specifika delar, uppger Audi i Sverige till Carup.
Men det är svårt att veta om de trasiga cellerna även finns i andra batterimoduler, då det kan handla om ett mekaniskt tillverkningsfel som gör att cellerna kortsluts och självurladdas. I väntan på en lösning får ägarna inte på några villkor ladda bilen till mer än 80 procent. En mjukvara slår larm om värmeutveckling uppstår.
– Om man laddar fullt så innehåller batteriet mer energi, med lägre laddning blir det mindre risk och eventuella tillbud blir mindre dramatiska, säger David Brandell.
I USA har ägare till Audi e-tron stämt Audi i en grupptalan. De hävdar att Audi varken avslöjat vad felet beror på eller gjort en adekvat reparation av högvoltsbatteriet. Carup har varit i kontakt med flera ägare som är kritiska till hur Audi hanterat ärendet hittills. Förutom oron för brand är de är trötta på att inte kunnat använda sina elbilar fullt ut på längre resor. Även om de fått hjälp med lånebilar av återförsäljare. De defekta bilarna är också svåra att sälja till ett normalt marknadsvärde.
– Jag har fått besked om att jag bara ska ladda till 80 procent, sedan hör de inte av sig och man står där med alla frågor och funderingar, säger en Audi e-tronägare till Carup.
Carup har ställt frågor till Audi om batteriproblemen:
- Har ni några nyheter om hur det går med utvecklingen av mjukvaran som ska lösa problemet?
- Är det verkligen realistiskt att ett problem i batteriet kan lösas med ny mjukvara? Bland annat har ju Jaguar misslyckats med detta tidigare?
- Att byta batteri i alla de drabbade bilarna i världen skulle kosta över 10 miljarder – det kan tyckas som att Audi skjuter upp detta problem. Vad är er kommentar till detta?
Så här svarar Audi:
– Audi står i nära kontakt med berörda myndigheter och agerar i enlighet med gällande regler och lagkrav. Vårt främsta fokus är kundnöjdhet och vi har informerat de kunder som påverkas av återkallelsen.
– För närvarande utvecklas en optimerad programvara för övervakning av batterisystemet som integrerar insikter från vår permanenta kvalitetskontroll. I dagsläget kan vi inte kommentera när denna är tillgänglig. Våra batterier har en modulär design som gör att vi vid eventuellt behov kan ersätta specifika delar.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter