Audi sänker listpriset på elbil med 110 000 kronor. Samtidigt får den fler hästkrafter och mer utrustning.
Konkurrensen är stenhård på elektriska SUV:ar i Sverige. Audi har haft en av de modernaste bilarna med sin Q6 e-tron, men nu kommer nya konkurrenter från flera håll. BMW kommer med sin iX3 med 80 mils räckvidd, Mercedes har lanserat GLC med massor av lyx. Och i Göteborg laddar man upp för att avtäcka Volvo EX60 som de lovar ska vara världens bästa elbil. Dessutom ska den kosta i paritet med laddhybriden XC60.
Nu vässar Audi upp sin SUV Q6 e-tron för att möta konkurrensen. De skippar den bakhjulsdrivna versionen helt. Istället satsar de helhjärtat på Quattro i Sverige. Den får nu 428 hästkrafter. Köparna får en nu massor av utrustning på köpet som elställbara sportstolar, Matrix LED-stråklatare och dubbla ladduttag. Dessutom har de finslipat en massa funktioner i bilen. Infotainmensystemet får nytt gränssnitt. Dessutom får ratten knappar istället för de kritiserade pekreglagen. Även Audi A6 e-tron får liknande uppdateringar.



Framtill nu har priset varit 899 000 kronor, nu sänker de bilen med 110 000 kronor i nya instegsversionen Proline Edition som dessutom verkar ha fått betydligt mer utrustning. Räckvidden ligger på 62 mil, vilket gör att den hamnar en bit bakom nya BMW iX3 som tar sig 80 mil på en laddning, Mercedes klarar 71 mil och Volvo har lovat slå tyskarna.
-Audi är synonymt med quattro och efterfrågan har alltid varit stor på våra fyrhjulsdrivna versioner, speciellt när det gäller våra SUV-modeller. I samband med modellårsskiftet har vi valt att satsa helhjärtat på Audi Q6 e-tron quattro och erbjuda den till en attraktiv prisbild som vi tror kommer tilltala många i målgruppen, säger Jörgen Wedefelt, chef Audi Sverige.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















