Audi säljer ut namnet på sitt nya Formel 1-team

Audi säljer ut F1 teamet till finansbolag. Nya Formel 1-stallet kommer att heta Audi Revolut F1 Team och båda de fyra ringarna får sällskap av finansappen på bilarna. 
– Milstolpen är ett viktigt steg för Audi Revolut F1 Team på vägen mot deltagandet i Formel 1-världsmästerskapet 2026. 

Audi ger sig in i Formel 1 nästa år trots hårt pressade ekonomi. Den tyska tillverkaren säger upp anställda och måste spara miljarder. Samtidigt kostar satsningen i F1 enorma pengar. Nu går de ut med att stallet tar in finansbolaget Revolut som partner. Stallet får namnet Audi Revolut F1 Team, och båda logotyperna kommer att sitta på de nya Formel 1-bilarna. 

Utseendet på den nya bilen ska visas upp den 20 januari i Berlin. Då är det mindre än 50 dagar kvar tills Audi Revolut ger sin i F1-cirkusen. Audi har köpt upp Sauber Motorsport AG som kommer att byta namn till Audi Motorsport AG.
– Avtäckningen av namnet och logotypen för Audi Revolut F1 Team är ytterligare en viktig milstolpe på vår väg mot motorsportens kungaklass. Båda ger våra ambitioner en tydlig identitet och speglar en stark vision och innovativ anda. Vi ser fram emot Berlin i januari, där vi officiellt kommer att presentera detta spännande nya kapitel för varumärket Audi för världen, säger Audis vd Gernot Döllner. 

Audis F1-chef Mattia Binotto kommenterar det nya namnet. 
– Detta tillkännagivande ger ett namn och ett ansikte åt teamets otroliga arbete. Teamet tar form, drivet av en kultur av precision och obeveklig ambition. Presentationen i Berlin blir det första ögonblicket då vi alla står tillsammans som ett team och bjuder in vår globala fanbas att ansluta sig till oss redan innan vår debut 2026.

Enligt stallchefen Jonathan Wheatley är det ett styrkebesked att ta in Revolut: 
– Idag får vårt projekt sin officiella identitet. Namnet Audi Revolut F1 Team är en symbol för den samlade kraften hos våra team i Tyskland, Storbritannien och Schweiz tlllsammans med våra partners. Det är kännetecknet som förenar oss alla när vi går in i 2026 – en viktig milstolpe som driver hela projektet och gör våra långsiktiga ambitioner påtagliga för alla inblandade.

Revolut kan få en en enorm PR-effekt av synas på Audis Formel 1-bilar. Det lär inte ha varit gratis. 
– Kombinationen av Revolut och Audi i Formel 1 är ett partnerskap som bygger vidare på en gemensamma passion för banbrytande teknik, och som baseras på en global ambition att utmana status quo. Namnet och logotypen för Audi Revolut F1 Team är de första symbolerna för denna starka allians som kommer att fortsätta driva Revoluts globala tillväxt, säger Nikolay Storonsky, VD och medgrundare av Revolut.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt