I 28 år har stod den övergiven i ett låst garage. Till slut fick Audi Quattro från 1982 äntligen se dagsljuset.
– Det är ett absolut mysterium varför min bror övergav bilen, säger Jason Harrison som ärvt Quattron.
För första gången sedan 1994 träffar solens strålar den här Audi Quattron. Youtubern Jonny Smith fick ett tips bilen och återupptäcker den efter 28 år i gömman i The Late Brake Show. Varför den dåvarande ägaren parkerade bilen 1994 och lämnade den åt sitt öde är en gåta. Nuvarande ägaren har ärvt den efter sin bror och han har bara tittat in genom dörren för att ta några bilder. Dörren var så rostig att gångjärnen nästan föll av.
– Det är ett absolut mysterium varför han en dag körde in den i garaget och låste dörren. Varje gång vi tog upp Quattron med honom under åren sa han att vi inte skulle bry oss, säger Jason Harrison som ärvt bilen efter sin bror som gick bort förra året. Den bortgångne brodern var något av en bilsamlare och hade även en Saab 900 Carlsson.
Audin är helt i originalskick och har bara körts 9300 mil, men den kommer att kräva en omfattande renovering. Trots den korta körsträckan är Audin ganska rostig, men klart räddningsbar. Bilen har ett kjolpaket som var populärt på 80-talet, det är nu upp till den nya ägaren att bestämma om det ska vara kvar efter renoveringen. Interiören har klarat sig fint under decennierna i garaget, det kan vi tacka mörkret för. Både instrumentpanelen och den zebrarandiga plyschklädseln ser ut att vara i fint skick.
Den berömda turbomatade femcylindriga motorn på 2,1 liter ser ut att vara i stort sett komplett så när som på någon kåpa. Men kanske var det motorn som hindrade framfarten på 90-talet. Trots allt kommer nog inte bilen att kräva alltför mycket arbete för att åter bli i stridsdugligt skick. Bilen såldes senare på en auktion för 260 000 kronor, så Jason fick ett rejält arv efter sin bror.
Audi Quattro är bilmodellen som kom att förändra både Audi och rally, dessutom har modellen gjort så att de flesta bilar idag är fyrhjulsdrivna. När bilen visades på bilsalongen i Genève 1980 fanns det knappt fyrhjulsdrivna bilar och den kom att bli revolutionerande. Fyrhjulsdriften visade sig vara en riktig vinnare både på landsvägen och på rallyvägarna. Stig Blomqvist vann rally-VM i en Audi Quattro 1984.
Det var under vintertester i Sverige 1976 som idén till Audi Quattro föddes. När Audi skulle vintertesta nya framhjulsdrivna modeller hade de med sig en fyrhjulsdriven Volkswagen Iltis. Tack vare fyrhjulsdriften körde Ilitis, med 75 hästkrafter, ifrån de betydligt motorstarkare Audi-bilarna. Audi bestämde sig för att börja testa fyrhjulsdrift på personbilar och Quattron var född. Resten är historia.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter