Klassiska Audi ur-Quattro ska nytillverkas. Audis ikoniska modell gör comeback med en femcylindrig motor på 530 hästkrafter.
– Bilen är ett absolut konstverk, säger Hans-Jürgen Abt.
Vintern kom Audi på idén att utveckla quattro. En serie provkörningar i Skandinavien, där även en VW Iltis deltog, bidrog till den. På de snötäckta vägarna visade det långsamma militära terrängfordonet överraskande snabbhet i halkan med fyrhjulsdrift. Legendariske Audichefen Ferdinand Piëch tände på idén och Audi Quattro togs fram. Bilen hade sin officiella premiär på Frankfurts bilsalong 1980.
Audi Quattro anses vara en av 1900-talets viktigaste bilmodeller, då den fick fyrhjulsdrift att slå igenom i bilindustrin. Audi Quattro lanserades som en rallybil i början av 1980-talet och revolutionerade såväl rallycirkusen som bilmärket Audi. Vår svenske Stig Blomqvist blev rallyvärldsmästare 1984 i en Audi Quattro.


Kombinationen av Audis turboladdade femma och fyrhjulsdrift visade sig vara vinnande både i bilhallarna och rallyskogarna. Dessutom såg bilen sällsynt tuff ut med sina skärmbreddare och kantiga kupékaross. Ur-Quattron vann två rally-VM med Hannu Mikkola och Stig Blomqvist. Produktionen av modellen pågick ända fram till 1991.
Nu återuppstår Audis legendariska modell. Den tyska tunern ABT meddelar att de kommer att nytillverka en modern tolkning av Audi Quattro. På bara några timmar sålde de slut på de 30 exemplar som är planerade. I största hemlighet har ett team hos ABT tagit fram en nya Audi Quattro med klassisk design. Den utgår från karossen hos den klassiska Audi ur-Quattron, men har modern teknik under skalet. Bilen behåller de karaktäristiska breda skärmarna och får fronten och vita magnesiumfälgar hämtade från Audi Sport Quattro.

– Det var ett riktigt undercover-projekt, utvecklat tillsammans med vår VD Thomas Biermaier och företaget LCE vid Bodensjön. Ur-quattro är förmodligen den mest traditionella Audin i Volkswagen-gruppen och har också en emotionell betydelse för vårt företag – så vi funderade på vad vi kunde göra med den. Resultatet är vår moderna tolkning av en sann ikon, säger Hans-Jürgen Abt.
Under skalet har många justeringar gjorts för att förbättra och modernisera bilen. Den ursprungliga Quattron hade bara 200 hk från en 2,1-liters femcylindrig turbomotor. Den nytillverkade får en modernare femcylindrig motor på 2,5 liter och 530 hästkrafter. ABT har inte berättat om de handlar om motorn från Audi RS3, men mycket alar för det. Bilen får många delar i kevlar-kolfiber och en dold störtbåge. Interiören är också moderniserad.
– Bilen är ett absolut konstverk. Det börjar med alla Kevlar-kolfiberdelar runtom och den osynliga störtbågen, vidare till modern teknik som ABS-bromsar och 2,5-litersmotorn på 530 hk. Min hade ’bara’ 450 på tiden det begav sig. Chassit är original till varje modell, så bilen är registrerad som en klassiker och kan köras med en H-registreringsskylt (en speciell registreringsskylt för klassiska bilar i Tyskland). Jag är särskilt stolt över interiören – en mycket speciell version av vårt ABT Individual-program, som även finns tillgängligt för andra fordon.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter