Attacken efter testet: ”Laddhybrider är fejkade elbilar”

Europeiska miljögruppen Transport & Environment pekar ut laddhybrider som dolda klimatbovar. 
Trots att testbilarna, bland annat en Volvo XC60, gick längre än uppgivet på el vid lugn körning uppges de vara sämre för miljön än vad man trott. 
Enligt T&E släpper de ut 28-89 procent mer CO2 än angivet
: ”Regeringarna bör sluta subventionera laddhybrider med miljarder av skattebetalarnas pengar”.

Försäljningen av laddhybrider ökar i rekordfart i Europa just nu. I Sverige är ökningen 170 procent på ett år, och ökningen är en förutsättning ör att biltillverkarna ska klara EU:s nya utsläppsmål. Nu menar miljögruppen T&E att laddhybrider kan vara ett nytt dieselgate efter ett test – de vill att skattesubventionerna till laddhybrider ska stoppas. 

– Plug-in-hybrider är falska elbilar, byggda för laboratorietester och skattelättnader, inte verklig körning. Våra tester visar att bilarna förorenar mer än annonserat även under optimala förhållanden, med fullt batteri. Om du inte kör dem mjukt kan koldioxidutsläppen skjuta i höjden. Regeringarna bör sluta subventionera dessa bilar med miljarder av skattebetalarnas pengar, säger Julia Poliscanova, seniordirektör för rena fordon på T&E.

I verklig körning släppte de ut 28-89 procent mer CO2 än vad biltillverkarna anger enligt WLTP-normen, uppger T&E. En av de testade bilarna är Volvo XC60 T8 som släppte ut 115 gram CO2 i testet, 62-89 procent mer än uppgivit. 

Ingen är kanske förvånad att bilarna släpper ut mycket när batteriet är tomt, men då var utsläppet åtta gånger högre än annonserat. 

Vid lugn körning hade bilarna till och med lite längre räckvidd än vad som anges enligt WLTP. Men när de pressades gick räckvidden ner med upp till 76 procent. Vid ett tuffare test gick Volvons motor i gång redan efter 11 km. I praktiken kan de inte köras längre än 61-86 km innan de släpper ut mer än normen. Vid motorvägskörning var Volvons batteri tomt efter två mil. 

T&E hävdar också i sin grafik att laddhybriderna släpper ut CO2 när de körs elektriskt, vilket möjligen kan bero på att värmen i vissa bilar går på bensin. Till exempel Volvos laddhybrider har bensinvärmare. Vid hårt gaspådrag kan bensinmotorn slås på till exempel i branta uppförsbackar.

Volvo är en av de biltillverkare som ökat sin försäljning mest av laddhybrider i år. Tack vare ökningen kommer det att klara EU:s klimatmål och undgår böter. De har till och med kunnat sälja utsläppsrätter till Ford som annars skulle fått miljardböter från EU.

-Alla Volvo Cars bilar är certifierade och följer till fullo lagar och regler kring utsläpp. De befintliga utsläppstesterna för branschenger en användbar industristandard som låter kunder jämföra olika bilar och bilmärken, men variationer i verkliga körförhållanden existerar likafullt. Laddhybrider har inga eller nästan inga avgasutsläpp när de körs i helelektriskt läge. Våra fältstudier visar att Volvo Cars laddhybrider körs i helelektriskt läge i genomsnitt 40 procent av körtiden, vilket kör dem till ett viktigt steg på vägen mot full elektrifiering. Laddhybrider är en viktig övergångsteknik på resan mot mobilitet med nollutsläpp, och kommer att vara en viktig del av vår produktportfolio den närmaste framtiden, säger Volvo Cars i en kommentar.

Transport & Environment menar att laddhybriderna måste förbättras om de inte ska hamna i soptunnan tillsammans med diesel. 
– Biltillverkare skyller förare för plug-in-hybrids höga utsläpp. Men sanningen är att de flesta laddhybrider bara inte är välgjorda. De har svaga elmotorer, stora, förorenande motorer och går vanligtvis inte snabbt. Det enda sättet laddhybrider kommer att ha en framtid är om vi helt genomgår hur vi belönar dem i EU:s koldioxidtest och regler. Annars kommer laddhybrider snart att gå med diesel i historiens soptunna, säger Julia Poliscanova.