Aston Marin har uppfunnit ett nytt elbilsbatteri som blir både lättare och mindre. Tack vare bättre kylning kan batteripaketets storlek begränsas.
Aston Martins första elbil förväntas komme ut på marknaden nästa år. Tillverkaren samarbetar med Lucid för att ta fram drivlinan. Nu avslöjar CarBuzz att Aston sökt patent på en ny kylning som gör att batteripaketen kan göras lättare och mer kompakta. I patentet uppger Aston Martin att den nya teknologin “ger förbättrad batteriprestanda tack vare förbättrad celltemperaturhantering, särskilt när förpackningen är begränsad .”
Dagens vätskekylning av batterier gör att kylningen av vissa celler blir ojämn och får för höga temperaturer. Det gör att cellerna måste kopplas ner, tillsammans med andra celler som kanske inte är överhettade. Enligt Aston Martins patent kan de förbättra detta flöde genom bättre kylning och behöver därmed inte ha någon överkapacitet i batteriet.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter