Aston Martins framtid hänger på den här suven, nya DBX. Men hur bra är lyxbilen som kostar 2,2 miljoner kronor?
–En väldigt bekväm och snabb bil, men tyvärr finns det några svagheter, säger erfarne motorjournalisten Harry Metcalfe.
Se hans genomgång av Aston Martin DBX i den här videon.
Här är modellen som ska rädda den brittiska biltilverkaren Aston Martin från sin svåra ekonomiska situation. Det är ingen överdrift att kalla lyx-suven DBX för ödesbil. Men kommer bilen ut för sent på marknaden? Har de andra lyxbilstillverkarna – Maserati, Rolls-Royce och Bentley – redan ett försprång i suv-segmentet? Det återstår att se.
Det har tagit fem år för Aston Martin att utveckla modellen och en ny fabrik i Wales har byggts upp för att klara produktionen. Det ekonomiska läget är minst sagt ansträngt.
Visserligen investerade miljardären Lawrence Stroll mer än två miljarder kronor i företaget och stoppade tillfälligt krisen i januari. Men strax därpå kom coronapandemin, som förvärrade krisen ytterligare. För det första kvartalet 2020 redovisades en förlust på nästan 1,4 miljarder kronor.
Nu har de första DBX-exemplaren rullat ut ur fabriken i Wales och några utvalda brittiska motorjournalister har fått ge sina omdömen. En av dom är den erfarne britten Harry Metcalfe, som har stor erfarenhet av Aston Martin genom åren:
– Oj, det här är den största Aston Martin som någonsin skapats, det är en drygt fem meter lång bjässe och lika hög som en fullvuxen man, säger han.
Designen döljer storleken en smula, det är svårt att se att DBX mäter hela 5,04 meter i längd och 1,68 meter i höjd. Bagageutrymmet sväljer 632 liter och vikten är 2 245 kilo.
När Harry Metcalfe har vant sig vid bilens storlek och satt sig bakom ratten är han mycket nöjd.
– Det är en oerhört bekväm bil, en helt annorlunda Aston Martin. Känslan man får efter bara någon kilometers körning är att man gärna spenderar några timmar bakom ratten.
– Och luftfjädringen är bland det bästa jag upplevt i en bil.
Här kan Harry Metcalfe inte låta bli att köra över ett stort fartgupp flera gånger för att visa hur lite bilen påverkas, “det är helt otroligt, man känner knappt guppet”.
DBX har en fyraliters dubbelturbo V8-motor från Mercedes som ger 550 hästkrafter och 700 newtonmeter till de fyra hjulen. 0-100 km/h går på 4,5 sekunder och toppfarten är 291 km/h.
– Det här är en snabb bil, men inte lika snabb som Lamborghini Urus, konstaterar Harry Metcalfe.
– Och bromsarna är bilens största svaghet. Där är skillnaden mot Urus väldigt stor. Vid inbromsningar kan man dessvärre känna att bilen väger 2 200 kilo.
Snabbfakta Aston Martin DBX
8-cyl V-motor
Drivning: Fyrhjulsdrift
Växellåda: 9-stegs aut
Bränsleförb.14,3 l/100 km
Bränslekap: 85 liter
3982 kubik cm
550 hk vid 6500 v/min
700 Nm vid 2200 v/min
Direktinsprutning, biturbo
Hjulbas: 306 cm
Längd: 504 cm
Bredd: 200 cm
Höjd: 168 cm
Vikt: 2250 kg
Pris: Från 2,2 miljoner kr
Maths Nilsson är grundare av Carup.