Trots att de säger sig ha 45 000 reservationer – Sono Motors lägger ner solbilen Sion innan ett enda exemplar har tillverkats.
Nu ska bolaget leverera solteknik till andra fordonstillverkare, bland annat Scania.
– Vi är extremt ledsna över att vi har avslutat Sion-progammet när vi var så nära att få ut den på gatorna, uppger Sono i ett uttalande.
Sono Motors har kämpat i många år för att få sin solcellsbil i produktion, och länge såg det lovande ut efter att ha gjort en omstart. Men trots 45 000 förbeställningar väljer de att lägga ner Sono Sion innan ett enda exemplar har tillverkats. För bara några veckor sedan lade Lightyear ner produktionen av sin första modell och kämpar nu för att starta om företaget. Höga kostnader och brist på finansiärer är orsaken till att projektet går i graven.
– Det var ett svårt beslut och trots mer än 45 000 reservationer och förbeställningar för Sion, var vi tvungna att reagera på den pågående finansiella marknadsinstabilitet och effektivisera vår verksamhet, säger Laurin Hahn, vd för Sono Motors i ett uttalande.
I stället ska Sono fokusera på att leverera sin solcellsteknik till andra fordonstillverkare. De säger sig redan ha fått in 24 kunder, bland annat Scania, Man och Mitsubishi. Bland annat planerar de att sätta solceller på bussar.
Men hittills lyser intäkterna från teknikförsäljningen med sin frånvaro. Under tredje kvartalet omsatte Sono Group NV endast 138 000 euro och hade säljkostnader på 143 00 euro. Det kommer bli tufft för 400 anställda att leva på dessa pengar.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter