I ett års tid har Tesla sålt uppgraderad autopilot med självparkering för 38 900 kronor trots att funktionen inte fungerar i nya bilar. Köpare tvingas skriva på ett avtal och godkänna att funktionerna är ”kommande” för att få ut sin bil. Nu har en köpare ilsknat till och anmäler Tesla till Konsumentverket.
– Tjänsten var definitivt en huvudanledning till köpet av bilen då vår garageplats är mycket trång, skriver köparen som vill ha tillbaka pengarna.
För ett år sedan tog Tesla bort ultraljudssensorerna på sina bilar, vilket ledde till att parkeringshjälp slutade fungera. De köpare som beställt sin Tesla med ”Uppgraderad autopilot” blev dessutom snuvade på funktionerna autoparkering, summan och smart summan. Finesser som skulle hjälpa ägarna att parkera bilen utan att de satt i, eller att bilen skulle fickparkera själv. Fortfarande visas funktionerna i animeringar vid beställning på Teslas hemsida.
Köparna fick betala 38 900 kronor för ”Uppgraderad autopilot”. Men ett år senare har de fortfarande inte fått de utlovade självparkeringsfunktionerna. Allt som står hos Tesla är att funktionerna är ”Kommande”, men ingen vet exakt när. Nu har en svensk köpare ilsknat till och anmäler Tesla till Konsumentverket. Köparen tycker att det är orimligt att tjänsten fortfarande inte fungerar och kräver sina pengar tillbaka.
Tesla vägrar dock att häva ägarens tilläggsbeställning av ”Uppgraderad autopilot”, trots att det är en mjukvarutjänst som borde vara enkel att avaktivera i bilen. De hänvisar till att ägaren godkänt att funktionen de tagit extra betalt för inte var aktiv när han hämtade ut sin bil.
– Vi kommer heller inte ge någon kompensation för utebliven funktionalitet då vi bad dig acceptera dessa villkor innan du hämtade ut bilen. Du fick upp en sida på ditt Teslakonto där man kunde läsa om ”Teslavision” och en Läs Mer-knapp där man kunde läsa vilka funktioner som skulle vara begränsade eller komma senare.
LÄS MER: Sjukt att Tesla ger långfingret till lagar och regler
Teslaköparen har därmed köpt en extrafunktion för 38 900 kronor, men Tesla anser att de inte behöver leverera det de tagit extra betalt för. ägaren vill nu ha pengarna tillbaka för funktionerna som Tesla sålt och som inte fungerar, trots att han fick godkänna att de skulle komma ”inom kort”.
– Även om jag noterat detta, så är det en tolkningsfråga om vad det innebär i tid. Jag hade tolkat det som max ett antal veckor. Efter 4 månader fungerar tjänsten fortfarande inte och Tesla kan inte ge besked om när tjänsten kommer att aktiveras, skriver Teslaägaren i anmälan.
Tesla säljer även funktionen ”Total självkörningsförmåga” för 77 700 kronor i Sverige. Den innehåller autostyrning i stadstrafik som sägs vara kommande. Tjänsten har dock aldrig fungerat i Sverige eller Europa och det är okänt när den kommer att lanseras. Konsumentverket kan inte kommentera enskilda fall men uppmanar den som är missnöjd att försöka få sitt fall prövat via Allmänna reklamationsnämnden eller domstol.
– Enligt konsumentköplagen kan fel i vara föreligga om varan inte stämmer överens med avtalet i fråga om art, beskrivning, mängd, kvalitet, funktionalitet, kompatibilitet, driftskompatibilitet. Enligt samma lag ska näringsidkaren före köpet upplysa konsumenten om sådana förhållanden som rör varans egenskaper eller användning som näringsidkaren känner till eller bör känna till och som konsumenten med fog kan räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att informationen kan antas inverka på köpet. Blir en konsument inte upplyst om något som den med fog kan räkna med att bli upplyst om kan det vara fel på varan enligt lagens definition. Om konsumenten och näringsidkaren inte kan komma överens kan konsumenten alltid vända sig till ARN eller allmän domstol, säger Anton Mattsson, jurist hos Konsumentverket.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter