Anders säljer sin Volvo med 1000 hk

Ett miljövänligt Volvo-monster på 1000 hästkrafter är till salu. Men det är inte förrän man öppnar huven som den avslöjar sin hemlighet.
– Det är jobbigt att sälja den, men nu ska vi få barn och köpa hus, säger Anders Myrling.

Den stackaren går i väntans tider. Flickvännen är gravid och Anders måste skiljas från sin tidigare ögonsten. Den här Volvo C70 har han lagt ner massor med tid och pengar på.
– Ibland måste man göra prioriteringar, nu har jag haft bilen i fem år och livet har förändrats. Visst är det lite sorgligt, men det är något som jag måste göra, vi funderar på att köpa hus, säger han.

De allra flesta monsterbilar brukar vara rejält uppiffade på utsidan. Med kjolpaket och andra rafflande detaljer. Men den här boråsaren har valt att låta bilen vara lite inkognito. Det märks inte förrän man trycker på gasen eller tittar under huven.
– När man kommer till bilträffar reagerar folk inte först. Det är liksom en vanlig C70, men om jag öppnar motorhuven och då kommer de för att se efter och man ser hur det rycker i deras ögonbryn.

Det finns egentligen bara en detalj på utsidan som avslöjar att det här är en ulv i fårakläder.
– För den som är riktigt bilintresserad och kan en hel del ser säkert att bakaxeln är lite speciell, så ska det inte se ut på en riktig C70.

Motorn är ett rasande monster. Anders Myrling har med ett enormt arbete lyckats trimma den så att bilen har 1000 hästkrafter.
– Jag var i Hultsfred på en tävling, då gick den från noll till 280. Men det finns ingen bur i den så jag vill inte köra den för häftigt om något händer. Man måste tänka efter lite också.

Men efter det har han gjort fler modifikationer. Anders vet inte själv hur fort den kan gå. Men han tror att den kan slå de där 280 kilometerna från Småland.
– Jag har bytt bland annat växellådan så nu går den säkert mycket snabbare. Men jag har som sagt inte vågat prova det riktigt.

Han köpte den en gång av en av sina bästa vänner. Denne hade i sin tur förvärvat bilen från en lokal bilbyggare med gott anseende.
– Efter det har jag gjort väldigt mycket, det är enormt med timmar och pengar i den här bilen. Förutom växellådan som jag nämnde innan, så är det en ny motor och så har jag trimmat upp den.

Det är inte som att köra en vanlig Volvo. Om du ska lägga vantarna på Volvon behöver du vara van vid kraftfulla fordon.
– Det är kanske vid rödljus som den inte är så rolig, men annars går den väldigt bra och om man tycker om att köra bil är den väldigt rolig.

Det här är är en glassätarbil som går mycket fint, den kostar lite pengar, men det är inte så konstigt, det är mycket investerat i den. Anders Myrlings makalösa Volvo ligger ute på Blocket och priset är satt till 440 000 kronor.
– Jag har fått lite intressenter, men jag förstår samtidigt att många tycker att det är mycket pengar för en bil.
LÄS MER:

Bilmärke stämmer kritisk bloggare på 14 miljoner kr

Kinesiska elbilsmärket Avatr stämmer en bloggare på 14 miljoner kronor. Influencern Zurich Beileye påstår att Avatr ljuger om elbilens luftmotstånd. 

Att vara kritisk mot biltillverkare kan komma med ett högt pris. Åtminstone om du bor i Kina. Kinesiska bloggaren Zurich Beileye gick ut med påståenden om att elbiltillverkaren Avatr skulle ha manipulerat sina tester av luftmotståndet och gått ut med att bilen har lägre luftmotstånd än vad den har. De ska ha använt prototyper för att få låga värden. I Kina är strömlinjeformen på nya elbilar en viktig fråga. 

Avatr tillbakvisade anklagelserna och gick ut med att en produktionsversion av Avatr 12 använts i testerna. 
– Sociala medieskaparen ‘Zurich Beileye’ har tagit innehåll ur sitt sammanhang och medvetet skapat förvirring bland allmänheten, vilket ytterligare vilselett allmänheten om våra testresultat och produktigenkänning, vilket orsakar ytterligare skada på vår varumärkesimage, uppgav Avatr i ett utttalande.

Men de nöjde sig inte med det. Nu stämmer de dessutom bloggaren på 14 miljoner kronor, uppger Carnewschina. De misstänker dessutom att konkurrenter använder ”svart PR” för att svartmåla tillverkaren. De har utfäst en belöning på sju miljoner kronor till den som kan komma med information som bevisar organiserad svartmålning av Avatr från konkurrenter. 
LÄS MER:

Då släpper Toyota sin jättenyhet

Toyota är på väg att släppa sin största nyhet på länge. Globala storsäljaren Toyota RAV4 kommer i helt ny modell. 

Toyota RAV4 är en av Toyotas tre mest säljande modeller, vissa år har den varit världens mest sålda bilmodell. Den säljer flera gånger mer än märkets elbilar. Nu meddelar Toyota att de avslöjar en helt ny RAV4 i nästa vecka. De släpper dessutom bilder som visar att SUV:en får en ny betydligt mer modern interiör jämfört med dagens modell.

Bilen visas 21 maj och blir den femte generationen av modellen. Nuvarande modell har funnits på marknaden i sex år, men Toyota har för vana att yta sina modeller med täta intervaller. 


LÄS MER:

Elever och körskolelärare fast för drograttfylleri

Polisen slog till mot körskolebilar. Fyra elever och en körlärare togs för drograttfylleri. 

En av de första lektiorna på körkortsteorin handlar om att du inte får sätta dig bakom ratten om du druckit alkohol eller tagit droger. Men körskolorna i Eindhoven i Nederländarna tycks inte ha någon risketta med i sin utbildning. Eindhoven-polisen slog till med en stor kontroll mot körskolebilar och fick ett nedslående resultat. 

De stoppade 48 körskolebilar och testade både lärare och elever för alkohol och drogar. Fyra elever och en trafiklärare åkte dit misstänkta för att ha varit drogpåverkade under körlektionen, rapporterar Omroep Brabant. Dessutom saknade en körlärare behörighethandlingar. 

Brabant-polisen berättar inte vilka substanser eleverna och lärarna hade tagit. Men de har nu fått lämna blodprov som ska analyseras. I Nederländarna är det lagligt att använda cannabis på så kallade coffee shops. Men polisen ser inte mellan fingrarna. Ett THC-rus kan stanna kvar under lång tid i kroppen. 

– De flesta verkar inte veta om det här. Man röker på under en resa och tror att det ska vara borta när man kommer hem. Men det kan sitta i allt från några veckor upp till flera månader. Det finns många variabler som spelar in, om man är man eller kvinna, hur bra haschet är och så vidare, säger trafikpolisen Anders Schääf till Carup. 
LÄS MER:

Fiats räddning: Elbil har nu fått bensinmotor

Fiat visar upp elbilen som blivit bensinbil. Så här ska Stellantis rädda sitt krisande italienska märke. Produktionen är planerad att starta i november. 

Det är fem år sedan Fiat 500 presenterades i elektrisk version. Förhoppningen var att den lilla elektriska bilen skulle locka en modern och urban köpkrets. Men det har inte blivit någon succé. Istället har det sålt så dåligt att fabriken i Mirafiori utanför Turin ibland har fått pausa tillverkningen för att inte lagren skulle bli proppfulla. 

Därför överger nu Stellantis och Fiat planen med att Fiat 500 bara skulle vara en elbil. Istället kommer man att erbjuda kunderna en Fiat 500 med en förbränningsmotor. Det ska bli en mildhybrid och tillverkningen är tänkt att starta på allvar i november. I Europa sviktar efterfrågan på elbilar. Fiat är knappast ensamma om att få panik och överge framtidsdrömmarna. Istället återvänder man till sitt fossilt ursprung och hoppas att det ska rädda verksamheten från undergång.

Exteriören till den nya 500 Hybrid är nästan identisk med den tidigare 500e. Det är bara några små detaljer som skiljer. Bland annat så behöver hybridmodellen mer kylning och det förklarar kamouflagen där framme. Det har redan producerats några bilar i en förserie. Av bilderna från interiören förstår vi att den kommer med en manuell växellåda. I övrigt ser den ut som den elektriska modellen som blivit en totalflopp.

Fiat hoppas att de nya bilarna kommer ut på marknaden redan nästa år. I Europa verkar bilköpare intresserade av små och billiga bilar med förbränningsmotorer som inte drar för mycket bränsle. Kritikerna i Italien säger att det här är som att resa med en tidsmaskin.. Fiat började med att tillverka småbilar för den breda massan. 500-modellen kom 1957 och ritades av bildesignern Dante Giacosa. Den skulle konkurrera med alla de mikrobilar som var populära i Europa under efterkrigstiden. 
LÄS MER: