Hög inflation och ränteökningar kan få Europas bilindustri att krascha, varnar analytiker.
Efterfrågan på bilar går nu ner – samtidigt som kostnaderna rusar.
– Det påminner om en orkan som inte kommer att avta snart, säger Continentals CFO Katja Duerrfeld till Autonews/Bloomberg.
Bilindustrin har hittills trotsat både covid19-pandemi, halvledarkris och den rusande inflationen. Trots utmaningar och sjunkande produktion har bilföretagen visat rekordvinster. Men nu varnar analytiker för att bilbranschen är på väg in i en perfekt storm.
De stigande räntorna och inflationen gör att efterfrågan börjar ge ner, samtidigt som kostnader för råvaror, energi och logistik skjuter i höjden, enligt Bloomberg. Tyska Continental uppger att de måste betala 36 miljarder kronor extra på grund av dyrare energi, råvaror och frakt.
Flera biltillverkare har tidigare varnat för att efterfrågan på nya bilar har börjat gå ner, även om leveranstiderna fortfarande är långa.
– Kunder diskuterar om de ska köpa ett fordon eller skjuta fram leasingkontraktet en månad på grund av farhågor inklusive stigande energipriser, säger Frank Fiedler, finanschef för VW Financial Services.
Det senaste året har försäljningssiffrorna gått ner på grund av brist på halvledare och andra bildelar. Vinsterna har dock ökat på grund av att biltillverkarna kunnat sälja dyrare bilmodeller och att kostnaderna hållits nere. Den tiden kan nu vara förbi på grund av inflation och minskad efterfrågan på dyra modeller.
Den rekorddyra elen och strypta ryska gasen är ytterligare ett hot mot tysk bilindustri. Underleverantören Aptiv har varnat för att bilfabriker kan behöva stängas av i vinter på grund av energiransonering.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter