Analytiker: Teslas nya elbil floppar trots rabatt

Teslas har svårt att sälja nya Model Y. Företagets försäljningsstrategier runt om i världen vittnar om desperation och nu ifrågasätter analytiker den nya elbilen.
– Det är ett starkt tecken på att efterfrågan inte finns där, säger analytikern Loren McDonald.

Tesla hade stora förhoppningar när de tidigare i år lanserade den uppdaterade Model Y, en modell som förra året var världens mest sålda bil. Men några månader senare är bilden en annan. Trots att bilen är ny på marknaden går den redan att få tag på direkt. I Sverige är leveranstiden ett par veckor och bilen rabatteras med nollränta.
– Varför skulle man börja med rabatter och erbjudanden direkt från start? Det är ett starkt tecken på att efterfrågan inte finns där, säger Loren McDonald, chefsanalytiker på elbils-datafirman Paren, till Reuters.

Tesla erbjuder just nu noll procent ränta i flera europeiska länder, bland annat i Sverige. På den ännu tuffare kinesiska markanden erbjuder man fem års ränte finansiering. Och i USA lockas kunder med 1,99 procents ränta, inga krav på kontantinsats och en rabatt på 2 000 dollar. Det är erbjudanden som är långt bättre än konkurrenternas. Som jämförelse låg snitträntan för nya bilar i USA på 7,1 procent i april.

På Teslas fabrik i Austin, Texas, har man tillfälligt stoppat nytillverkningen på grund av låg efterfrågan.

Det är mycket ovanligt att en elbil kommer med så kraftiga rabatter bara veckor efter lansering, särskilt när det handlar om en storsäljare. Tesla själva har delvis skyllt den tröga starten på fabriksombyggnader som krävts för att producera den uppdaterade modellen. Men det finns fler faktorer som spelar in. Nyligen pausade man också tillverkningen av Cybertruck och Model Y i fabriken i Austin på grund av låg efterfrågan.

Flera experter pekar på att den uppdaterade Model Y inte känns särskilt ny. Visst har bilen fått en ljuslist över fronten, inspirerad av Cybertruck, samt en skärm i baksätet och lite mysbelysning. Men det räcker inte för att väcka någon större entusiasm menar dem.
– Ingen tittar på den bilen och tänker: Oj, det där är något helt nytt och annorlunda. Och jag tror att det kan vara en del av problemet. Om du inte har så mycket att berätta ur ett produktperspektiv, så har du åtminstone något att säga om priset, säger Jessica Caldwell på fordonssajten Edmunds.

Dessutom finns ett växande missnöje med företagets vd Elon Musk. Hans öppna stöd för extremhögern, inte minst i Europa, och kopplingar till Donald Trump har skapat protester och fått många tidigare Tesla-köpare att byta märke. Företagets finanschef har till och med erkänt att negativ inställning till varumärket påverkat försäljningen i vissa länder:
– Oönskad fientlighet mot vårt varumärke och vår personal har haft en påverkan på vissa marknader, har Tesla uppgivit.

I april registrerades 204 nya Tesla-bilar i Sverige, vilket innebär den svagaste månaden på flera år. Det är ett tapp på hela 72 procent jämfört med samma månad i fjol. Hittills i maj har Tesla registrerat 116 bilar i Sverige. I april minskade Teslas försäljning med över 8 procent i Kina. I Europa pekar siffrorna nedåt i flera nyckelländer. Samtidigt finns det nu ett trettiotal eldrivna SUV:ar som konkurrerar med Model Y bara i USA. Tesla försöker möta situationen med prisjusteringar och nya varianter. Till exempel en billigare bakhjulsdriven version som nyligen lanserades. Men det återstår att se om det räcker.

Och medan försäljningen viker har Tesla tvingats backa från tidigare löften om ökad tillväxt. Efter ett år där bolaget för första gången rapporterade minskade leveranser, har Elon Musk tonat ner sina tidigare mål. Nu heter det bara att företaget hoppas på tillväxt igen.
LÄS MER: