Analys: Vem vågar köpa en elbil när det blir billigare hela tiden?

Hur billig kan en Tesla bli? Ingen vet ännu. Tesla och andra bilmärken lever väldigt farligt på grund av märkets upprepade sänkningar av priset i år. Risken är överhängande att den som funderar på att köpa elbil väljer att vänta – det kan ju bli ännu billigare. 

ANALYS – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTS EGNA. Inatt hände det igen, Tesla sänkte sina priser kraftigt. Den här gången  var det i USA, förra veckan var det i Sverige och Europa. Jag börjar tappa räkningen nu över hur många gånger det har hänt. Visst är det positivt att saker blir billigare i dessa tider av inflation, men både Tesla och andra biltillverkare lever farligt med den här strategin. Och det är inte säkert att den som köper en elbil tjänar på det.

Efter att ha haft två Teslor känner jag en viss abstinens och är inte främmande för ett bilbyte igen, men jag skulle aldrig köpa en Tesla just nu. Om ett pris sänks hela tiden tänker jag att det kan bli ännu billigare i nästa vecka eller nästa månad. Jag lär inte vara ensam om att tänka så och då faller efterfrågan. Teslas svar på den fallande efterfrågan tycks vara att sänka priserna ännu mer för att försöka hålla uppe sina volymmål. 

Dessutom börjar prissänkningarna bli väl magstarka för de som köpt en Tesla. Den som köpte sin bil i december kan ha förlorat 150 000 kronor  i värdeminskning på fyra månader bara genom prissänkningar, ovanpå det kommer ordinarie värdeminskning. Det är magstarkt för vilken bilägare som helst och ger extremt dyra mil. Även den som köper elbil i år riskerar att de snabba prissänkningarna ruinerar restvärdet.

Toppchefer hos andra bilmärken börjar bli extremt besvärade över prissänkningarna. Flera stora bilmärken sitter fast med stora orderstockar till kunder som beställde förra året. De kan omöjligen prissätta förrän de bilarna är levererade. Jag har märkt att de börjar åla sig som en daggmask som sätts på metkroken när prissänkningarna förs på tal, det här är ett jobbigt ämne som de inte har någon lösning på. Teslas prissänkningar kommer förstöra både deras marginal och försäljning, både genom att kunder börjar vänta på ännu billigare elbilar och att bilar snart måste säljas med förlust. 

Teslas kvartalsrapport kommer ikväll, och då får vi en indikation på vilken marginal företaget hade under första kvartalet, med prissänkta bilar. Men det är historia nu, bilarna säljs just nu ännu billigare och ska efterfrågan hållas upp så att Tesla håller sina marginalmål verkar strategin vara ännu större prissänkningar.  Aktien är fortfarande upp 70 procent i år, det är inte uteslutet att marginalen överraskar positivt ikväll, men framåt ser det tuffare ut. 

Så vilka är vinnare och vilka är förlorare? Alla som ännu inte köpt en elbil är vinnare, för nu tycks det bara bli billigare och billigare. De som köpte en elbil för ett år seden eller ett halvår sedan är förlorare, då värdeminskningen varit extremt stor. De gamla tillverkarna ”Legacy auto”, som har betydligt högre kostnader per såld bil än Tesla och samtidigt tappar efterfrågan riskerar att förlora stort på sina elbilar. De får lita på att ICE-bilarna levererar vinster som täcker upp och sätta igång att effektivisera sin elbilsproduktion. Lagom tills krisen är över kan marknaden ha normaliserats. 

•••

Den mest spännande bilnyheten från bilmässan i Shanghai är annars Polestar 4. Extremt djärvt av Thomas Ingenlath att våga ta bort bakrutan på bilen. Läckert, men det är inte alltid extrema designförändringar av etablerade produkter  slår väl ut. Bilen verkar i mångt och mycket vara mer tekniskt förfinad än Polestar 3, trots att den modellen inte börjat tillverkas. Två konkurrerande elbilsplattformar finns nu inom Geely och Volvo Cars, mycket talar för att SEA kommer att övertrumfa den mer ålderdomliga SPA2. 

•••

Att elbilar skrotas i parti och minut för små repor på batteriet är en myt som flera etablerade vanligtvis trovärdiga medier har spridit på slutet. Det är extremt ovanligt. Men att flera försäkringsbolag tillämpar åldersavdrag på elbilsbatterier när batteriet väl måste bytas är helt galet och oskäligt.  Den som ska laga en förbränningsbil slipper undan från det här. Här måste försäkringsbolagen se över sina oskäliga villkor.