Kan Saab göra comeback i form av den svenska elbilen Nevs Emily GT? Nyheten om den läckra elbilen har fått Saab-fansen att börja drömma igen. Men av flera anledningar ser det mörkt ut – både för elbilen Emily GT och Saab ska komma tillbaka om bilmärke.
ANALYS – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. Den svenska elbilen Nevs Emily GT har blivit en världsnyhet och uppmärksammas i världens största motortidningar, som unisont hyllar bilen. Den har blivit en jättesnackis på olika Saab-forum.
Designen har tydliga drag av Saab och den toppmoderna arkitekturen med fyra hjulmotorer ger bilen fantastiska köregenskaper. Till och med Christian von Koenigsegg var lyrisk när han testkörde bilen på Volvos testbana i Hällered.
Många drömmer nu om att bilen ska sättas i produktion, och på olika Saab-forum och i olika krönikor har den setts som ett tecken på att Saab-andan lever. Men jag tror tyvärr att det ser mörkt ut. Både för att Nevs Emily GT ska sättas i produktion och för att Saab ska göra comeback som bilmärke.
Designen hos Nevs Emily GT är visserligen väldigt tilltalande med ett tydligt Saab-arv och bilen har köregenskaper som på flera sätt överträffar dagens elbilar. Men att någon större tillverkare ska ta sig an ett tre år gammalt utvecklingsprojekt och satsa de miljarder som krävs för att sätta det i produktion är osannolikt. Det är relativt enkelt för andra bilföretag att konstruera en elbil med Proteans hjulmotorer, vilket redan skett. Om hjulmotorer kommer att bli vanligt i framtiden är fortfarande en öppen fråga.
Skulle det gå att blåsa liv i varumärket Saab igen skulle det vara en helt annan femma. Skulle den svenska elbilen få heta Saab och ha innovativ teknik som gav den unika köregenskaper som slår det mesta skulle den vara en given vinnare. Varför inte kalla den Saab Turbo EV? En given världssuccé med tanke på hur stort intresset är för Saabs gamla modeller nu.
Men tyvärr är chanserna för det mikroskopiska. Rättigheterna till bilmärket Saab ägs av försvarskoncernen Saab. Och sedan kriget i Ukraina bröt ut går Saab Group bättre än någonsin och världen skriker efter företagets produkter. Att försvars-Saab skulle vilja äventyra sin strategi och sitt varumärke genom att väcka liv i bilvarumärket finns knappast på kartan, även om de skulle kunna sälja rättigheterna för mångmiljardbelopp. Förfrågningar lär inte ha saknats, många kinesiska företag ryktas ha försökt köpa rättigheterna.
För ingenjörerna och nyckelpersonerna runt Nevs och projektet Nevs Emily GT ser framtiden desto ljusare ut. Äntligen fick de visa upp sitt kunnande och vilken otrolig bil de tagit fram på bara tio månader. De är högvilt på arbetsmarknaden och det mest sannolika är att erfarenheterna från Emily GT kan leva kvar i någon annan bil. Även om en stor del av biltillverkningen håller på att flytta till Kina har Sverige bilingenjörer i absolut världsklass – det bådar gott.
LÄS MER: Biltillverkare vill rädda Nevs Emily GT – kan byggas om 18 månader
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter