En av världens dyraste Mercedes-bilar från 1980-talet säljs nu på auktion. Denna Mercedes-Benz 500 SEC AMG 6.0 ”Hammer Widebody” har bara rullat 489 mil sedan 1986. Den tros överträffa priset för nya superbilar på auktionen.
– Dyrare än en Ferrari Testarossa, snabbare än en Lamborghini Countach, uppger RM Sotheby’s som säljer monster-Mercan.
AMG:s ombyggda Mercedesbilar från 1980-talet är legendariska och otroligt eftersökta idag. Just den här bilen kan vara en världens minst körda. På 37 år har den endast rullat 489 mil. Den byggdes om av AMG innan företaget köptes upp av Mercedes och som grund användes den läckra SEC-modellen.
Mercedes-Benz 500 SEC gjorde sin debut vid Frankfurts bilsalong 1981 och ersatte SLC-modellen. Både 500 SEC och 380 SEC baserades på W126-karossen av S-klassen men begåvades med en linjeskön coupékaross. Formen som togs fram av Bruno Scacco är mycket slående med sina långa eleganta linjer och ett fönsterparti utan dörrstolpar. Bilen var en autobahn-kryssare av rang, perfekt för långa utflykter i de sköna sätena.
Men alla nöjde sig inte med det, för dem gick det att vända sig till AMG för att få det bästa av det bästa. AMG grundades 1967 av Hans Werner Aufrecht och Erhard Melcher, som tidigare hade arbetat med utveckling på Daimler-Benz racingavdelning. Förkortningen AMG står för Aufrecht Melcher Grossaspach.
De började sin verksamhet i en gammal kvarn i Burgstall, mellan Berlin och Hanover. Redan 1971 lät de tala om sig när en AMG Mercedes 300 SEL 6.8 tog en klasseger och en total andraplats vid 24 Hours of Spa i Belgien. Verksamheten utvecklades under 1970-talet allt mer från racing till att trimma och bygga om Mercedes lyxigare versioner.
En av de allra mest kända skapelserna är AMG Hammer som släpptes 1986 och som då var världens snabbaste sedan. E-klassbilen med en trimmad V8 på sex liter kunde köra ifrån en Lamborghini Countach på Autobahn. Men även Mercedes-Benz 500 SEC gick att få med den otroliga Hammer-motorn. AMG utgick från Mercedes femliters V8 och bytte ut topparna till fyra ventiler per cylindrar och dubbla överliggande kamaxlar. Motorn fick en cylindervolym på sex liter och effekten landade på 375 hästkrafter.
Just en sådan Mercedes 500 SEC med AMG Hammer-motor säljs nu på RM Sotheby’s auktion. Otroligt nog har bilen gått mindre än 500 mil sedan 1986. Den är dessutom ombyggd av AMG med en spekakulär widebody-kaross. Hastighetsmätaren är graderad till 300 km/h och det lär behövas.
Bilen såldes ny i Tyskland 1986 och experterades 1987 till Italien, innan den exporterades tillbaka till Tyskland 2004. Bilen är i ett oroligt skick och lackerad i den iögonfallande kulören Blue-Black Metallic (199U), interiören är i antracitläder.
– Vid sidan av RUF:s Porsche 930-baserade CTR Yellowbird finns det kanske ingen mer exemplarisk representant för Tysklands samtida trimkultur än Widebody 1986 Mercedes-Benz S-klass Coupe. Dyrare än en Ferrari Testarossa, snabbare än en Lamborghini Countach och med gott om plats för fyra är denna “Hammer”-motor, 1986 500 SEC AMG 6.0 “Wide-Body” ett fantastiskt erbjudande som den kräsna Youngtimer-entusiasten inte får missa, uppger RM Sotheby’s.
Men då gäller det att ha en välfylld plånbok. RM Sotheby’s uppskattar att bilen kommer att säljas för ett högre belopp än vad många nya superbilar betingar. Priset på auktionen i New York tippas bli mellan 6,3 och 7,8 miljoner kronor.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter