Svenskarna har köpt nya bilar för långt över 100 miljarder kronor i år. Här är listan på alla nya bilar som registrerats under 2025. Två elbilar och en laddhybrid är de stora vinnarna. En tidigare bästsäljande elbil toppar förlorarlistan.
Hittills i år har 204 027 nya bilar registrerats i Sverige, visar pinfärsk statistik från Mobility Sweden. Bilförsäljningen har ökat med fem procent. Men det är ändå ingen champagnegalopp i svenska bilhallar. 2025 är det näst sämsta året på 12 år för försäljningen av nya bilar. Bara fjolåret var sämre.
Men det finns trots allt stora vinnare på marknaden. Volvos moderna svar på 240:n toppar listan. Volvo XC60 har ökat registreringarna med 3427 bilar i år. Trots att modellen snart är åtta år gammal säljer den bättre än någonsin. Volvo XC60:s ökning överträffas dock av två modeller som nyligen lanserats. Volkswagen ID.7 är den största vinnaren och har ökat med 4501 bilar. Den är Sveriges mest sålda elbil i år.


Om VW ID.7 i första hand säljs som tjänstebil så har elbilen Kia EV3 blivit en folklig favorit hos privatköparna. I år har Kias elbil ökat sin försäljning med 3796 bilar. Svenska bilköpare verkar inte ha något emot att skippa bakrutan. Elbilen Polestar 4 är en annan raket på listan som ökat med 2642 bilar i år.
Men eftersom bilarna inte ökat mer än 5 procent i stort måste det också finnas förlorare. Allra mest har Tesla Model Y tappat. Den var Sveriges populäraste bilmodell förra året. Men i år har nyregisteringarna av 8935 bilar gått upp i rök. Även Volvo V60 har det tufft, den har tappat över 2000 bilar. Tesla Model 3 har inte heller rosat marknaden, försäljningen backar med mer än 1700 bilar.
Alla bilar som nyregistrerats i Sverige fram till september 2025
Här hittar du varenda ny bil som registrerats i Sverige hittils i år.
Bilmodell | Hittills i år | Ändring i år | Under september |
VOLVO XC60 | 13 481 | 34,1% | 2 087 |
VOLVO EX/XC40 | 7 088 | 19,6% | 988 |
VW ID.7/ID.7 TOURER | 5 999 | 300,5% | 572 |
TESLA MODEL Y | 4 678 | −65,6% | 1 387 |
SKODA KODIAQ | 3 953 | 110,0% | 495 |
KIA EV3 | 3 796 | – | 540 |
VOLVO EX30 | 3 677 | −24,5% | 239 |
VOLVO S/V60 | 3 624 | −37,3% | 460 |
TOYOTA RAV 4 | 3 507 | −11,7% | 751 |
VW ID.4 | 3 350 | −4,5% | 372 |
VW TIGUAN | 3 288 | 12,0% | 468 |
SKODA ENYAQ | 3 023 | 32,4% | 250 |
POLESTAR 4 | 3 002 | 733,9% | 460 |
VW PASSAT | 2 955 | 28,0% | 239 |
VOLVO S/V90N | 2 762 | 50,9% | 371 |
TOYOTA COROLLA | 2 645 | 13,5% | 239 |
VW T-ROC | 2 608 | 22,8% | 320 |
KIA CEED | 2 549 | −23,7% | 154 |
TOYOTA YARIS CROSS | 2 509 | 8,3% | 266 |
PEUGEOT 3008 | 2 382 | 19,6% | 309 |
TOYOTA YARIS | 2 381 | 6,4% | 307 |
VW ID.3 | 2 313 | 52,5% | 303 |
AUDI A3 | 2 264 | 21,8% | 176 |
VW GOLF | 2 246 | 9,1% | 70 |
TOYOTA COROLLA CROSS | 2 206 | −0,8% | 165 |
PEUGEOT 2008 | 2 190 | 36,3% | 208 |
KIA SPORTAGE | 2 138 | −31,5% | 312 |
MERCEDES E-KLASS | 2 100 | 4,1% | 230 |
POLESTAR 2 | 2 031 | −40,6% | 483 |
VOLVO EC/C40 | 1 987 | −3,7% | 177 |
FIAT DUCATO | 1 982 | 64,8% | 163 |
BMW 5-SERIE | 1 882 | 67,9% | 129 |
PEUGEOT 5008 | 1 674 | −21,1% | 233 |
SUBARU OUTBACK | 1 670 | −21,6% | 3 |
TOYOTA C-HR | 1 652 | 8,2% | 143 |
CUPRA TERRAMAR | 1 650 | – | 264 |
AUDI Q4 E-TRON | 1 644 | −16,2% | 132 |
SKODA OCTAVIA | 1 643 | 0,2% | 202 |
VOLVO XC90II | 1 534 | −10,3% | 110 |
AUDI A6 E-TRON | 1 480 | – | 110 |
KIA NIRO | 1 460 | −41,2% | 272 |
KIA EV9 | 1 447 | −9,5% | 123 |
VW TAYRON | 1 419 | – | 208 |
KIA EV6 | 1 376 | −0,8% | 181 |
DACIA SANDERO | 1 267 | −5,2% | 155 |
AUDI A6 | 1 266 | −13,5% | 203 |
BMW X3 | 1 235 | 24,9% | 180 |
MERCEDES EQA | 1 224 | 71,9% | 226 |
VOLVO EX90 | 1 193 | 11830,0% | 206 |
MERCEDES GLC | 1 191 | −3,6% | 156 |
AUDI Q6 E-TRON | 1 148 | 291,8% | 72 |
BMW 3-SERIE | 1 137 | 6,8% | 136 |
BMW I5 | 1 127 | 120,1% | 107 |
BMW IX1 | 1 117 | 51,6% | 169 |
NISSAN QASHQAI | 1 111 | 11,3% | 178 |
MERCEDES EQB | 1 088 | −1,5% | 157 |
MERCEDES CLA | 1 068 | 80,1% | 183 |
SKODA SUPERB | 1 035 | 26,8% | 164 |
BMW I4 | 1 034 | −0,2% | 103 |
MERCEDES EQE | 1 031 | −18,0% | 89 |
CUPRA TAVASCAN | 1 017 | 1975,5% | 35 |
TESLA MODEL 3 | 999 | −63,8% | 333 |
AUDI A5 | 998 | 268,3% | 188 |
MERCEDES GLE | 944 | 12,9% | 128 |
AUDI Q3 | 941 | −9,1% | 70 |
CUPRA LEON | 938 | 50,6% | 126 |
VW TAIGO | 936 | 12,4% | 155 |
SKODA ELROQ | 931 | – | 88 |
MERCEDES C-KLASS | 930 | −25,2% | 113 |
SKODA KAMIQ | 908 | −3,0% | 72 |
BMW X1 | 906 | 34,8% | 86 |
LEXUS NX | 897 | 10,6% | 141 |
RENAULT 5 | 876 | – | 177 |
OPEL MOKKA | 858 | 5,8% | 81 |
BMW X5 | 811 | −7,7% | 106 |
PORSCHE MACAN | 778 | 105,8% | 107 |
CUPRA BORN | 755 | −56,1% | 161 |
HYUNDAI TUCSON | 719 | 65,3% | 69 |
PORSCHE CAYENNE | 711 | −33,8% | 101 |
SKODA FABIA | 709 | −30,4% | 56 |
VW MULTIVAN | 694 | 82,2% | 49 |
NISSAN ARIYA | 684 | 162,1% | 20 |
SEAT ARONA | 682 | −44,2% | 50 |
VW ID. BUZZ | 664 | 89,7% | 83 |
FORD KUGA | 657 | −36,3% | 35 |
KIA SORENTO | 631 | −14,1% | 103 |
VOLVO ÖVRIGA | 629 | 39,5% | 93 |
RENAULT SCENIC | 625 | 154,1% | 83 |
VW T-CROSS | 616 | −35,2% | 50 |
DACIA DUSTER | 609 | 13,6% | 48 |
CUPRA FORMENTOR | 609 | −32,6% | 71 |
BMW 1-SERIE | 603 | 43,9% | 134 |
AUDI Q5 | 598 | 10,1% | 113 |
FORD TRANSIT | 566 | 59,9% | 40 |
MERCEDES SPRINTER | 565 | −2,4% | 53 |
SUBARU FORESTER | 564 | 45,7% | 4 |
SKODA KAROQ | 544 | 61,9% | 61 |
PEUGEOT 208 | 533 | 155,0% | 47 |
LYNK & CO 01 | 533 | −40,1% | 43 |
MAZDA CX-60 | 531 | −21,1% | 61 |
FORD EXPLORER | 530 | 469,9% | 62 |
TOYOTA BZ4X | 524 | 27,5% | 12 |
BMW IX | 523 | 55,2% | 67 |
BYD SEAL U | 519 | 843,6% | 66 |
ZEEKR 7X | 515 | – | 94 |
SEAT LEON | 499 | −26,8% | 43 |
CITROEN C4 | 476 | −12,0% | 84 |
PORSCHE 911 | 474 | 10,2% | 43 |
HYUNDAI KONA | 473 | 4,6% | 41 |
AUDI Q8 | 469 | 46,1% | 33 |
HYUNDAI I10 | 461 | 15,8% | 128 |
MG MG5 ELECTRIC | 461 | 201,3% | |
BMW 2-SERIE | 456 | 6,3% | 19 |
MINI HATCH | 455 | 30,7% | 88 |
POLESTAR 3 | 436 | 54,6% | 53 |
XPENG G6 | 426 | 395,3% | 55 |
MERCEDES GLA | 417 | −17,3% | 54 |
MERCEDES GLB | 410 | 1,0% | 71 |
MAZDA CX-80 | 406 | 4975,0% | 48 |
MG MG4 ELECTRIC | 406 | −61,5% | |
FORD FOCUS | 400 | −66,4% | |
SUBARU CROSSTREK | 370 | 28,5% | 9 |
KIA PICANTO | 370 | −33,1% | 35 |
NISSAN JUKE | 361 | 6,2% | 49 |
LEXUS LBX | 356 | 72,8% | 73 |
MINI ACEMAN | 353 | – | 63 |
KIA STONIC | 344 | −43,0% | 72 |
RENAULT CAPTUR | 341 | −32,7% | 37 |
SUZUKI VITARA | 340 | −3,4% | 44 |
MERCEDES A-KLASS | 330 | 58,7% | 32 |
MINI COUNTRYMAN | 323 | 25,2% | 27 |
RENAULT CLIO | 318 | −52,4% | 27 |
VW TOURAN | 313 | 367,2% | 34 |
TOYOTA AYGO X | 304 | −9,0% | 42 |
ZEEKR X | 303 | 30,0% | 3 |
RENAULT AUSTRAL | 302 | −41,1% | 17 |
CITROEN C3 AIRCROSS | 296 | −30,5% | 101 |
VW CADDY | 296 | −11,1% | 44 |
FORD PUMA | 289 | −32,2% | 32 |
BMW IX2 | 284 | −12,3% | 23 |
MERCEDES V-KLASS | 284 | −12,6% | 24 |
MERCEDES CLE | 272 | 32,0% | 23 |
FORD TOURNEO CUSTOM | 271 | 23,7% | 12 |
OPEL GRANDLAND X | 262 | −55,3% | 27 |
RENAULT MASTER | 260 | −5,1% | |
HYUNDAI IONIQ 5 | 255 | −22,3% | 11 |
SUZUKI SWIFT | 252 | −28,2% | 57 |
LR / RANGE ROVER | 249 | 48,2% | 29 |
HONDA CR-V | 248 | 138,5% | 4 |
MG HS | 242 | −6,6% | 15 |
LEXUS ES | 233 | 1,7% | 47 |
LYNK & CO 02 | 230 | – | 21 |
NISSAN X-TRAIL | 230 | −13,9% | 19 |
HYUNDAI SANTA FE | 226 | 119,4% | 19 |
AUDI A1 | 224 | −24,1% | 22 |
XPENG G9 | 222 | −36,9% | 32 |
AUDI Q2 | 221 | −68,0% | 26 |
PEUGEOT 408 | 220 | −63,5% | 13 |
AUDI Q7 | 217 | 50,7% | 21 |
FIAT 600 | 216 | 266,1% | 35 |
MERCEDES GLS | 213 | −20,5% | 19 |
OPEL CORSA | 212 | 112,0% | 12 |
VW CRAFTER | 211 | −12,8% | 16 |
MERCEDES G WAGON | 201 | 66,1% | 13 |
MAZDA CX-30 | 198 | −20,5% | 20 |
VW TOUAREG | 197 | −31,8% | 21 |
DACIA JOGGER | 194 | −0,5% | 15 |
OPEL FRONTERA | 192 | – | 49 |
MERCEDES VITO | 184 | 7,6% | 13 |
RENAULT RAFALE | 178 | – | 12 |
FORD TRANSIT CUSTOM | 178 | 612,0% | 28 |
HONDA HR-V | 174 | 27,0% | 21 |
HYUNDAI I20 | 172 | −20,4% | 31 |
CUPRA ATECA | 168 | −37,8% | 10 |
MERCEDES EQS | 166 | 172,1% | 12 |
MERCEDES CITAN | 158 | 4,6% | 19 |
MG3 HYBRID | 155 | 91,4% | 16 |
MG ZS EV | 153 | −84,1% | |
ZEEKR 001 | 148 | −66,1% | 9 |
PEUGEOT 308 | 147 | −71,3% | 8 |
FORD CAPRI | 147 | – | 17 |
LEXUS RX | 140 | −22,7% | 17 |
HYUNDAI BAYON | 133 | −52,2% | 7 |
SUBARU SOLTERRA | 131 | −18,1% | 2 |
LEXUS RZ | 131 | 191,1% | 15 |
VW CARAVELLE | 130 | −54,9% | 28 |
HONDA JAZZ | 127 | 9,5% | 16 |
LEXUS UX | 126 | −8,0% | 10 |
PORSCHE PANAMERA | 125 | −13,8% | 17 |
PORSCHE TAYCAN | 119 | −39,6% | 33 |
FORD COURIER | 119 | 133,3% | |
POLESTAR YSM | 116 | – | 8 |
LYNK & CO 08 | 115 | – | 55 |
HYUNDAI I30 | 115 | −13,5% | 5 |
BMW X7 | 115 | −28,1% | 19 |
SUZUKI SWACE | 114 | −5,0% | 4 |
CITROEN C3 | 113 | −63,8% | 4 |
SUZUKI S-CROSS | 113 | −74,7% | 21 |
LAND ROVER DEFENDER | 112 | 27,3% | 16 |
MAZDA2 | 112 | −55,6% | 18 |
TOYOTA PROACE VERSO | 101 | −46,0% | 9 |
HYUNDAI INSTER | 101 | – | 12 |
MITSUBISHI OUTLANDER | 94 | – | 48 |
FORD MUSTANG MACH-E | 93 | −60,8% | |
FORD TOURNEO CONNECT | 93 | 97,9% | |
MITSUBISHI COLT | 91 | 26,4% | 3 |
HONDA CIVIC | 87 | −22,3% | 16 |
PORSCHE 718 | 85 | −64,0% | 6 |
CHEVROLET CORVETTE | 81 | 125,0% | 2 |
JEEP AVENGER | 78 | 254,5% | 3 |
BYD DOLPHIN | 77 | −61,9% | 6 |
MITSUBISHI ASX | 77 | −40,8% | 1 |
RENAULT TRAFIC | 74 | −43,1% | 19 |
BYD SEAL | 71 | −20,2% | 2 |
NIO ET5 | 68 | 385,7% | 23 |
DACIA BIGSTER | 68 | – | 5 |
OPEL ASTRA | 67 | −78,8% | 4 |
CITROEN JUMPER | 65 | −33,7% | 4 |
ALFA ROMEO JUNIOR | 64 | – | 4 |
MAZDA6E | 63 | – | 43 |
INEOS GRENADIER | 62 | 24,0% | 1 |
MERCEDES AMG | 62 | −12,7% | |
MAZDA3 | 59 | −20,3% | 3 |
RENAULT 4 | 57 | – | 51 |
CITROEN C5 AIRCROSS | 55 | −83,5% | 1 |
OPEL GRANDLAND | 54 | – | 6 |
BMW 4-SERIE | 54 | −52,2% | 8 |
RENAULT MEGANE | 53 | −74,4% | |
HONDA ZR-V | 51 | −22,7% | 12 |
MERCEDES CL/S280-600 | 51 | −29,2% | 6 |
SUZUKI ACROSS | 50 | 108,3% | |
LAND ROVER EVOQUE | 49 | 32,4% | 8 |
VW ID.5 | 48 | −81,3% | 2 |
HYUNDAI IONIQ 9 | 45 | – | 9 |
MG S5 EV | 44 | – | 16 |
MAZDA MX-30 | 43 | −65,0% | |
HYUNDAI IONIQ 6 | 41 | −50,0% | |
SSANGYONG REXTON | 37 | 362,5% | |
FIAT 500 | 36 | −86,8% | |
PEUGEOT EXPERT | 34 | 30,8% | 2 |
FORD MUSTANG | 34 | −35,8% | 1 |
AUDI Q8 E-TRON | 33 | −94,5% | |
DS 7 | 32 | 88,2% | 3 |
SEAT IBIZA | 31 | −80,4% | 5 |
RENAULT KANGOO | 31 | −70,8% | |
TOYOTA LAND CRUISER | 30 | – | 4 |
PEUGEOT RIFTER | 28 | −20,0% | 1 |
AUDI A4 | 28 | −95,7% | |
LAND ROVER VELAR | 27 | −22,9% | 4 |
HONGQI E-HS9 | 27 | −73,5% | |
CHEVROLET AMBULANS | 24 | 300,0% | 4 |
LAMBORGHINI URUS | 24 | 41,2% | |
BMW X6 | 23 | −54,9% | 1 |
TESLA MODEL X | 22 | −60,7% | 6 |
HONDA E:NY1 | 22 | −93,5% | 9 |
RENAULT ESPACE | 22 | −50,0% | 6 |
ORA 03 | 22 | 69,2% | |
NISSAN PRIMASTAR | 22 | −47,6% | |
AUDI E-TRON GT | 21 | −12,5% | 9 |
PEUGEOT BOXER | 21 | −40,0% | 1 |
LOTUS ELETRE | 20 | −16,7% | 1 |
BMW X2 | 20 | 33,3% | 2 |
NISSAN TOWNSTAR | 20 | 566,7% | |
SMART #5 | 19 | – | 1 |
AUDI A7 | 19 | −53,7% | 1 |
BYD TANG | 19 | −24,0% | 2 |
MAN CHASSI HUSBIL | 18 | −33,3% | 2 |
MAZDA MX5 | 18 | −76,9% | 1 |
SMART #3 | 17 | −29,2% | 2 |
IVECO DAILY | 16 | −11,1% | 1 |
FERRARI | 16 | 6,7% | |
BMW X4 | 15 | −70,0% | |
XPENG P7 | 14 | −33,3% | 4 |
SMART #1 | 14 | 0,0% | 1 |
BMW XM | 14 | −62,2% | 4 |
FERRARI 296 | 14 | −48,1% | 1 |
ALFA ROMEO TONALE | 14 | −60,0% | |
LEXUS UX EV | 14 | 366,7% | |
BMW Z4 | 14 | −44,0% | |
BMW I7 | 13 | −53,6% | |
MITSUBISHI SPACE STAR | 13 | −60,6% | |
MCLAREN | 13 | −50,0% | |
WEY 05 | 13 | – | |
MERCEDES GT | 12 | −40,0% | 3 |
BMW 7-SERIE | 11 | −50,0% | 2 |
LAND ROVER DISCOVERY | 11 | 1000,0% | 3 |
TESLA MODEL S | 11 | −77,1% | |
OPEL COMBO | 11 | 266,7% | |
LOTUS EMEYA | 10 | 400,0% | 1 |
NISSAN LEAF | 10 | −97,7% | |
MORGAN | 10 | 25,0% | |
JAGUAR F-PACE | 10 | −72,2% | |
OPEL ZAFIRA | 10 | 11,1% | |
FERRARI PUROSANGUE | 10 | 42,9% | |
LAMBORGHINI | 9 | −59,1% | 2 |
MITSUBISHI ECLIPSE | 9 | −94,6% | |
MERCEDES EQT | 9 | 50,0% | |
MG CYBERSTER | 9 | – | |
MASERATI | 8 | −46,7% | 2 |
MAN SKÅP | 8 | 14,3% | 2 |
FERRARI SF90 | 8 | −42,9% | 1 |
TOYOTA SUPRA | 8 | 60,0% | 5 |
RENAULT ARKANA | 8 | −89,9% | |
LAND ROVER DISCOVERY SPORT | 8 | −60,0% | |
LEXUS LM | 8 | 0,0% | |
ALFA ROMEO GIULIA | 8 | 60,0% | |
DFSK E5 | 7 | – | 1 |
NIO EL8 | 7 | 75,0% | |
NIO EL6 | 7 | −50,0% | |
JAGUAR I-PACE | 7 | 16,7% | |
JEEP WRANGLER | 7 | 600,0% | |
LOTUS EMIRA | 7 | −36,4% | |
DFSK 500 | 6 | – | 2 |
LAMBORGHINI HURACÁN | 6 | −68,4% | |
SERES 5 | 6 | – | |
AUDI A8 | 6 | 200,0% | |
JAGUAR F | 6 | −14,3% | |
ALPINE A110 | 6 | 20,0% | |
FORD BRONCO | 5 | −16,7% | 1 |
OPEL MOVANO | 5 | – | 5 |
VW ARTEON | 5 | −85,3% | |
HONGQI EHS7 | 4 | – | 1 |
KIA EV4 | 4 | – | 4 |
SSANGYONG TORRES | 4 | −50,0% | |
BMW 8-SERIE | 4 | −71,4% | |
FIAT 500X | 4 | −84,0% | |
CITROEN SPACETOURER | 4 | – | |
BENTLEY CONTINENTAL | 4 | 100,0% | |
CADILLAC | 3 | −57,1% | |
MERCEDES B-KLASS | 3 | −92,9% | |
SERES 3 | 3 | – | |
BYD HAN | 3 | −72,7% | |
JAC E30X | 3 | – | |
CADILLAC LYRIQ | 3 | – | |
TOYOTA MIRAI | 3 | −40,0% | |
VW KOMBI | 3 | −90,6% | |
LEXUS LS | 2 | – | 1 |
BENTLEY FLYING SPUR | 2 | – | 1 |
PEUGEOT 508 | 2 | −92,9% | |
NIO EL7 | 2 | −91,7% | |
CITROEN BERLINGO | 2 | −88,2% | |
FORD TOURNEO COURIER | 2 | – | |
DS 4 | 2 | −85,7% | |
BENTLEY BENTAYGA | 2 | – | |
CHEVROLET CAMARO | 2 | – | |
ASTON MARTIN DB12 | 2 | −71,4% | |
ASTON MARTIN VANTAGE | 2 | 0,0% | |
MERCEDES 300-600 SL | 2 | 100,0% | |
BYD ATTO 3 | 1 | −99,7% | |
CITROEN C5 X | 1 | −75,0% | |
TOYOTA LANDCRUISER | 1 | 0,0% | |
AUDI S8 | 1 | – | |
ASTON MARTIN DBS | 1 | −83,3% | |
MAZDA CX-5 | 1 | −98,0% | |
JAGUAR E-PACE | 1 | −75,0% | |
KIA CARENS | 1 | – | |
FIAT SCUDO | 1 | – | |
FERRARI 812 | 1 | −85,7% | |
ÖVRIGA FABRIKAT | 127 | −32,1% | 23 |
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter