Nu finns chansen att komma över en äkta polis-Saab. En Saab 9-5 Polis komplett med blåljus och siren säljs på auktion.
– En före detta ”krimbil” i ett trevligt och brukbart skick med spännande och fungerande kringutrustning, uppger Bilwebauctions som säljer bilen.
Idag är det nästan bara Volvo som gäller för den svenska polisen. Men på 2000-talet var Saab 9-5 en mycket vanlig polisbil. När Saab fick stora ekonomiska problem började polisen ställa in sina beställningar. Men fortfarande rullar många av de gamla polis-Saabarna vidare som civila bruksbilar.
Vissa av bilarna har behållit en del av polisutrustningen. Nu säljs en Saab 9-5 som har kvar nästan all sin polisiära utrustning. Bilen har använts som krimbil i Stocholms län och byggdes av Ana Specialbilar 2003. Bilen är bland annat utrustad med blåljus, siren och Triptrack som används för att mäta hastigheten hos fortkörare. Men att dra igång blåljusen och sirenen ute på vägarna är ingen lyckad idé.
– Bilen får EJ användas på allmän väg med blåljus och polisutrustning, uppger Bilwebauctions.
Saaben har bara rullat 20 000 mil, vilket får anses lite för en gammal polisbil. Motorn har fått ny turbo och renoverat topplock och går idag mycket bra. Bilen bär vissa spår av det tuffa polisiära livet, men är i ganska bra skick. Idag börjar Saabs första 9-5-modell bli allt ovanligare då många bilar skrotas bort och en ovanlig polis-Saab lär inte minska i värde.
Saab 9-5 lanserades första gången 1998 som en ersättare till Saab 9000. Den delade motor och växellåda med företrädaren, men chassit baserades på Opel Vectra. Saab-ingenjörerna lyckades dock uträtta underverk med Opelchassit och bilen hyllades i pressen för sina köregenskaper. Under ett antal år var den en av Sveriges mest sålda bilar och har flera gånger utsetts till den säkraste bilmodellen av Folksam.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter