Nu finns chansen att köpa en äkta klassisk DeLorean i Sverige. Bilen säljs på auktion och väcker enorm uppmärksamhet när den körs.
– Vagnen är speciell och lämnar få oberörda, uppger Bilwebauctions.
Tidigare i veckan visade det nygamla DeLorean upp sin nya modell Alpha5. Bilen är inspirerad av den ikoniska DeLorean DMC-12 som lanserades i 1981. De första exemplaren levereras först 2024. Den nya bilen har mötts av kritik från John DeLoreans dotter. Men varför vänta till framtiden när du kan köpa en klassisk DeLorean DMC-12 redan idag i Sverige?
En äkta DeLorean från 1981 säljs nu på auktion hos Bilwebauctions. ”Tillfälle att förvärva ett stycke bilhistoria och sportbil som berör, i välvårdat och fint skick.”, uppger auktionsfirman. Bilen är en speciell upplevelse och väcker uppståndelse både när den körs och fotograferas.
– En provtur på Kungsholmen är kanske inte det rätta elementet men gav en hint om vilken karisma den här bilen har och utstrålar. Man sitter lågt, ja halvligger. Det ger en speciell körupplevelse och det mullrar dovt bakom ryggen vid gaspådrag. Som alla låga sportbilar något stötig men det är något man både tar och vänjer sig vid. Så också att det inte går att vara inkognito, när man är i och i närheten av denna skapelse, uppger Bilwebautions.
Den ikoniska DeLorean DMC-12 är gjord helt i rostfritt stål och karossen har måsvingedörrar. Bilen som säljs har turbinfälgarna från 1981 i behåll och är i relativt bra skick. På alla år har den rullat knappt 5000 mil. Motorn är en gammal bekanting: Samma V6:a som sitter i Volvo 760. Den som vill ha bilen får räkna med att punga ut med ungefär en halv miljon kronor.
DeLorean DMC-12 byggdes endast i 8563 exemplar och i Sverige finns endast 36 bilar. Historien om John DeLorean och hans sportbil är fascinerande och har filmatiserats med Alec Baldwin i huvudrollen. John DeLorean kunde blivit dåtidens Elon Musk, men bildrömmen slutade med en kokainskandal.
John Zachary DeLorean var en av de stora stjärnorna på GM och 1969 blev han märkeschef för Chevrolet. Han levde ett jetsetliv och gifte sig med unga fotomodeller. I april 1973 lämnade han GM efter ett bråk med högsta ledningen.
Han bestämde sig för att starta sitt eget bilmärke och lyckades övertala investerare att gå in med en miljard i bolaget. Och regeringen på Nordirland gav honom 600 miljoner till en bilfabrik. Trots bilens futuristiska form och lyckade design slutade projektet i ekonomisk kollaps. I februari 1982 fanns ett lager med 3500 osålda bilar av de totalt 7000 som hade tillverkats. Företaget hade 1,5 miljarder i skulder. John DeLorean gick i en knarkfälla när han försökte rädda företaget, men friades senare då FBI försökt rigga bevisen. Men bilen kom att bli odödlig ändå, framförallt genom att den spelat en stor roll i ”Tillbaka till Framtiden”-trilogin.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter