Ägd av rockstjärnor, diktatorer och Jay Leno: Citroën SM var 50 år före sin tid

Citroën SM är bilen som var 50 år före sin tid. 
Nu visar Jay Leno upp sitt fantastiska exemplar från 1972. 
Vad sägs om regnsensor, kurvstrålkastare, fartberoende servo, hydraulisk styrning och kolfiberfälgar?
SM är en Maserati och Citroën på en och samma gång – ägd av rockmusiker och diktatorer. 

Programledaren Jay Leno är en av världens största bilentusiaster. Hans Citroën SM från 1972 är en av bilarna som ligger allra varmast om hjärtat och han har ägt den i 35 år. Nu visar han upp den i Jay Leno’s Garage. Och Citroën SM är verkligen inte vilken bil som helst. 

– Den växlar så smidigt att det är ett nöje att köra för att köra den här bilen. Det handlar inte om hastigheten. Det är snabbt nog. Det handlar om känslan. Det handlar så mycket om hur det känns. Och den här bilen får dig att känna dig fantastisk när du kör den, säger Leno. 

På 1970-talet ville Citroën skapa något alldeles extra som gjorde att det franska bilmärket kunde konkurrera med Cadillac och Mercedes-Benz. De tog fram det tekniska underverket Citroën SM tillsammans med Maserati. Vad förkortningen SM står för är en väl förborgad hemlighet. Kanske är det Sado-masochisme, men många Citroën-kännare hävdar att System Maserati är en mer trolig tolkning.

Bilen lanserades 1970 och firar nu 50 år  och var ett under av lyx och teknik för sin tid. På den tiden ägde Citroën större delen av Maserati och de två märkena beslutade sig för att göra en styrkedemonstration tillsammans. 

Bilen fick en läcker kupékaross signerad Citroën, men mycket av tekniken kom från Maserati, till exempel den exklusiva interiören och skinnklädseln. 

Citroën delade dessutom motor med Maserati Merak. Det handlade om en V6:a i aluminium med fyra överliggande kamaxlar och en avancerad drivning av kamaxeln som inte var helt krångelfri i början. Motorn konstruerades av Giulio Alfieri som senare låg bakom flera V12-motorer hos Lamborghini. 

Gasvätskefjädringen lånades från Citroën DS. Fronten är ett kapitel i sig, med sex inglasade strålkastare. De innersta strålkastarna svänger med hjulen, en lösning som kom på moderna bilar först på 2000-talet. 

Även styrningen från CX-modellen var otroligt avancerad för sin tid. Den kallades Diravi och kopplingen mellan ratt och hjul sker på hydraulisk väg i stället för med styrstång. Servon var fartberoende – en lösning som först decennier senare kom på andra bilar. 

Under 1980-talet blev det på modet att sänka luftmotståndet på bilar för att spara bränsle och öka toppfarten. Citroën SM gjorde detta redan i början av 1970-talet. Tack vare att cw-värdet endast var 0,26 så fick SM en toppfart på hela 220 km/h. 0-100 km/h gick på svindlande 8,3 sekunder. Den snabbaste framhjulsdrivna bil som någonsin byggts fram tills dess. 

Ja, listan på tekniska landvinningar där SM var före sin tid kan göras längre. Vi nöjer oss med att säga att bilen hade elektriska fönsterhissar, fartberoende servo, regnsensor och kolfiberfälgar redan år 1970.

Förutom Jay Leno finns det gott om celebriteter som ägt en Citroën SM. I ägarskaran finns Rolling Stones trummis Charlie Watts, Carlos Santana, Shahen av Iran, Idi Amin och Etiopiens forne kejsare Haile Selassie. Ja, även vår svenske motorjournalist Robert Collin sägs äga en Citroën SM.