Ägare till laddstationer varnar för miljonavgifter

Att ansluta en ny laddstation till nätet kan kosta miljoner om den ligger på fel plats. Ägare till laddstationer rasar mot orättvisa elavgifter som bromsar övergången till elbilar.
– Systemet gör så att nya aktörer inte vill etablera laddstationer, säger ägaren.

Han driver två laddstationer i Sverige. Båda är relativt nystartade och finns utplacerade i olika delar av landet. Efter att vi på Carup.se nyligen berättade om ägaren till en laddstation utmed ett känt turiststråk, har fler ägare till laddstationer kontaktat oss och berättat att effektavgifter slår hårt mot dem.
– För en industri som sprider ut elförbrukningen under dagen är det ingen fara. Men för oss som driver en laddstation kan det komma många bilar under en timme som gör att priset skjuter i höjden, säger ägaren.

Det är inte lätt att starta och driva en laddstation, många aktörer går med förlust. En ny aktör får vara beredd på att ha mycket eget kapital. Under lång tid kommer stationen att gå med förlust. Hela affären måste ses som ett högriskprojekt.
– De första månaderna var mina intäkter på 5000 kronor i månaden. Medan priset för elen låg på 50 000 kronor. Jag får ta från eget kapital och kan inte räkna med att tjäna något på lång tid, säger han.

Små laddstationer drabbas hårt av effektavgiften. Allt fler elbilar som laddar på hög hastighet gör att de riskerar att duka under. En enstaka timme ska styra hur hög avgift de ska betala, trots att de inte kan styra när folk kommer och laddar. Foto: NAF

Samtidigt talas det mycket om att bygga ut laddinfrastrukturen i Sverige. Men då måste det göras enklare att kunna bygga upp dem. Det menar den här ägaren till de två laddstationer.
– Jag vill att det här uppdagas och att beslutfattare och makthavare tittar på en modell som fungerar för laddstationer, säger ägaren.

Energimarknadsinspektionens regler gör att energibolagen kan ta ut vitt skilda anslutningsavgifter. På vissa platser är byggandet av en laddstation miljoner kronor dyrare än på andra beroende på vilket elbolag platsen tillhör.
– En annan sak som är snedvriden är anslutningsavgiften. På min ena laddstation var priset över två miljoner kronor, medan för den andra var det bara några hundra tusen kronor. Men man sitter fast hos elbolagen, de har monopol, säger ägaren.

Orter där anslutningsavgiften är hög drabbas av försenad elektrifiering. Där blir det svårare att köpa och använda elbil.
– Anslutningsavgiften är en sak som gör att många aktörer drar sig för att etablera laddstationer. I slutändan blir det bilägarna som drabbas, säger ägaren.

Denna ägare till de båda laddstationerna varnar också för det han beskriver som straffavgifter.
– Man kan ha en fast avgift till en särskild mängd kilowattimmar. Men då gör de en mätning en gång om året, har man överträtt gränsen blir det en straffavgift. På den ena anläggningen har elbolaget ingen straffavgift. Men på den andra har man det, säger ägaren.

Om du har planer på att bygga en laddstation. Se till så det finns mycket pengar på banken. Annars kan det sluta med en bråddjup katastrof för din ekonomi.
– Det här var kanske inte den bästa investeringen, men vi jobbar fortfarande på det. Jag hoppas och tror att det en dag ska bli lönande, avslutar ägaren till laddstationen.
Vi har ställt frågan till Energimarknadsinspektionen om de skilda avgifterna för anslutningsavgiften. Men har ännu inte fått svar.
LÄS MER: