Läsarlarmen om de farliga hjälpsystemen i MG-bilar bara fortsätter att strömma in. Många ägare har upplevt livsfarliga ingripanden från filhållningsassistent och antisladdsystem.
– Två gångar har det hänt för mig. Den kastade mig in i filen bredvid utan förvarning, jag blev livrädd, säger Emma Fällman som leasar en MG4.
Under flera dagar har Carup berättat om att hjälpsystemen i elbilen MG4 kan vara livsfarliga, något som först avslöjades i ett test i Vi Bilägare. Det har gjort att ett stort antal läsare har hört av sig till oss och berättat om sina otäcka upplevelser med filhållning och antisladdsystem med sina MG4-bilar. En av de drabbade är Emma Fällman från Upplands Väsby som sedan en tid tillbaka leasar en MG4.
– Vi ett tillfälle ryckte bilen till något oerhört och drog över till den andra filen. Det hände där vägmarkeringarna blir otydliga och vägen svänger. Det var en ren tur att det inte fanns någon bil på utsidan, då hade det smällt. En annan gång gjorde den likadant, men då var jag faktiskt beredd. Till och med verkstaden sade till mig att de visste att bilen var livsfarlig. Det bästa hade varit om de kan gå in i mjukvaran och stänga av den permanent. Den borde absolut återkallas, säger Emma Fällman till Carup.
Vissa ägare har trott de var ensamma om att deras bil beter sig konstigt, men nu förstår de att felet verkar finnas hos alla bilar.
– På sätt och vis var det skönt att läsa att det inte bara var jag som är ’känslig’. Jag har vid ett flertal tillfällen i vinter fått ganska rejäl sladd då bilen rycker ratten mot mötande trafik och sedan ’får spatt’ och rycker tillbaka. Detta sker ungefär samtidigt som jag själv reflexmässigt har dragit ratten åt höger för att förhindra att jag ska krocka med mötande bil. Riktigt obehagligt och jag är nästan lite rädd när jag kör på vägar med snösträngar, berättar en drabbad ägare.
En annan MG4-ägare lämnade in sin helt nya bil på verkstad och vad att få antisladdsystemet åtgärdat.
– Jag köpte min MG4 Luxury för cirka en månad sedan och hade den på service för några dagar sedan där jag just poängterade att antisladden är livsfarlig. Hedin Bil “åtgärdade” genom att uppdatera diverse mjukvaror och de skall även ha ställt ner känsligheten i antisladden. Men, den är precis lika dålig och fortsatt lika farlig. Hade jag provkört den här bilen mer innan jag köpte den hade jag aldrig köpt den här, säger ägaren.
Vissa har trott att de har inbillat sig när bilen fått ryck och känts instabil, men när de läst om MG4:s farliga beteende har de förstått att bilen inte är som den skall. Filassistansen har den här ägaren fått stänga av sedan bilen var ny.
– Jag har haft min bil sedan september. Det kändes bra tills det var dags för vinterdäck. Jag har också upplevt att antisladdsystemet “lossnar” på hala vägar och gärna i kurvor när man lättar på gasen. Eller kör i skarpa kurvor, till exempel ut från en T-korsning och gasar upp. Det känns inte tryggt. Trodde jag först inbillade mig, fast det hänt flera gånger, tills jag läste artikeln om vintertestet. Är det fler med samma upplevelse är det verkligen anledning till återkallelse, säger ägaren.
En man från södra Sverige har haft sin bil sedan i höstas och redan fått problem.
– Jag har haft samma problem som ni skrivit om. Jag haraft bilen sen september 2023. Kommer att begära att bilen tas tillbaka eller att leasingavgift sänks, berättar mannen.
En ägare som hunnit ha bilen i drygt ett år har som tur är lärt sig stänga av systemen inför varje körning, vilket annars kan vara lätt att glömma.
– Jag har en MG4 sedan lite drygt ett år tillbaka och vill bara bekräfta att bilen beter sig enligt beskrivningen i artikeln. När det är snö och slaskigt så “måste” man välja körläget “Snow” varje gång man kör iväg. När det gäller filhållningssystemet så fungerar det på ett liknande sätt även under sommaren, plötligt rycker det till i ratten vid till exempel filbyte om man inte har blinkers på så jag stänger alltid av den funktionen manuellt varje gång jag kör bilen, oavsett årstid och väglag. Funktionen är alltid aktiverad när bilen startas, även om man valt körläget “Custom”, så jag stänger alltid av filhållningssystemet manuellt för säkerhetsskull.
Efter flera dagar svarade MG på larmrapporterna om MG4. De har inte för avsikt att vidta några snabba åtgärder eller återkalla bilen, trots att många av ägarna kräver det.
– Efter att ha granskat feedbacken förstår vi att vissa kunder tycker att det finns rum för förbättring i filhållningssystemet i MG4, och vi tar den här kritiken på allvar. Vi arbetar aktivt för att förbättra systemets prestanda och göra bättre anpassningar för olika körpreferenser och vägförhållanden. Tillsammans med våra leverantörer och partners pågår ett kontinuerligt förbättringsarbete för alla våra produkter och tjänster, uppger MG Europe i ett skriftligt svar till Carup.
Vet du mer? Är du drabbad? Hör av dig till [email protected]
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter