Teslas får kritik för hur de åtgärdar de limmade panelerna som lossnar. Nu rasar Cybertruck-ägare som haft sina bilar inne på service för att lösa problemet.
– Rent kosmetiskt ser det fruktansvärt ut!, skriver en upprörd ägare.
Ägare till Tesla Cybertruck riktar stark kritik mot det sätt som företaget hanterat återkallelsen för de problem som uppstått med bilens limmade paneler. För en bil som kostar runt en miljon kronor är åtgärderna långt ifrån acceptabla kvalitetsmässigt, skriver flera på ett Tesla-forum. Ägare delar också med sig av bilder som visar hur felet som åtgärdats, istället skadat bilen och lämnat ett stort glapp mellan olika paneler på elbilen.
Problemet rör det som kallas för “cantrail”, den övre kanten av karossen som löper längs sidan av bilen. Tesla meddelade nyligen att alla Cybertruck-modeller återkallades på grund av att listen riskerade att falla av. När ägarna nu får sina bilar tillbaka med den påstådda “lagningen” är reaktionerna bland många negativa. Bland annat har flera fått märken på elbilen och stora glipor mellan panelerna.

En av ägarna som drabbats bor i New Jersey. Hans Cybertruck hade redan problem med listen, vilket ledde till att han behövde lämna in bilen för service. När han senare hämtade ut den var resultatet katastrofalt. I forumet cybertruckownersclub delar han med sig av sin erfarenhet.
– Det ser INTE bra ut alls, glappet blev lite mindre men ser fortfarande mycket ojämnt och felaktigt monterat ut. Dessutom har det dykt upp ett cirkulärt brännmärke på den nya listen (svetsmärke), och jag upptäckte även en fläck med repor på den här helt nya listen.
Enligt återkallelsen skulle åtgärden vara enkel: ta bort listen, applicera butylpatch och sedan sätta fast den igen med två nya bultar. Men för den här ägaren innebar det att en av de nya bultarna lämnade ett betydande mellanrum mellan karossen och listen. Tesla har ännu inte förklarat exakt vad som hänt, men det är tydligt att något inte gått som planerat.
– Rent kosmetiskt ser det fruktansvärt ut!, skriver den upprörda Cybertruck-ägaren.
Det är särskilt problematiskt för ägare som har specialdesignade wraps på sina Cybertrucks, eftersom dessa också kan behöva göras om. Tesla verkar inte ha planer på att stå för de extra kostnaderna för dessa omarbetningar, skriver electrek.
Många av Teslas ägare, särskilt de som köpt Cybertruck som tidiga användare, har vant sig vid att vara testpiloter för nya modeller. Men nu verkar det som att de lessnat och många i forumet är upprörda över hur Tesla hanterat hela situationen.
– Det här är oacceptabelt. Min Cybertruck är inne på service just nu, jag hoppas att de inte förstör min elbil också, svarar en annan ägare.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.