Ford återupplivar Cobra – med ny snäll logotyp

Ford återupplivar Cobra. Biltillverkaren har ansökt om ny logotyp utan huggtänder för det ikoniska namnet.
– Vi har slutat att tillverka tråkiga bilar, sa Fords vd Jim Farley förra året.

Fordchefens uttalande verkar inte vara tomma ord. Bilsajten Carmoses har hittat handlingar hos den europeiska patent- och registreringsmyndigheten EUIPO. Där fanns en ansökan från Ford om nytt varumärkesskydd för deras klassiska modellnamn Cobra. De har även tagit fram en ny logotyp för det ikoniska Cobra-märket.

Det är tjugo år sedan biltillverkaren gjorde något liknande tidigare. Men nu verkar det verkligen som om de tänker återuppliva en av sina mest legendariska bilmodeller. Fords designers har tonat ner den ilskna framtoningen. De har tagit bort huggtänderna och avdramatiserat den ilskna ormen en aning. 

Ford tycks vara på väg att förändra det ikoniska Cobra-märket.

Det är också något som ligger i tiden. Förra året lanserade Jaguar sin nya elektriska Model 0-type med en helt ny framtoning. Därför kan det tänkas att Ford nu försöker detsamma och locka nya kundgrupper genom att återuppväcka ett av företagets viktigaste landmärken och samtidigt paketera den på ett lite mer tidsenligt vis. 

Ford verkar vara inne i en era av nostalgi. Man har nyligen avtäckt en ny version av Mustangen. Den nya Mach-e är en elektrisk SUV där de behållit de traditionella linjerna med en modern framtoning. Därför kan vi spekulera i om den nya Cobran också kommer att bli elektrisk. 

Carroll Shelby drog sig bort från Ford 1967. Samtidigt infördes nya regler för säkerhets- och miljöklassning i USA. Det ska bli spännande att se vad Ford tänker göra med sin nya logga och sitt förlängda varumärkesskydd.
LÄS MER:

Senaste nytt