Volvo-återförsäljare har tokrea på nya elbilen EX30. Nu har bilgurun Alrik Söderlind räknat på det – och det är nivåer som aldrig setts tidigare.
– Varför kan jag privatleasa två stycken Volvo för samma månadskostnad som det kostar mig att köpa en?
Tidigare rapporterade Carup att flera Volvo-återförsäljare just nu erbjuder den nya elbilen EX30 för så lite som 3 569 kronor i månaden. Ett leasingpris som fick många att höja på ögonbrynen. Nu har bilgurun Alrik Söderlind analyserat chockerbjudandet på sin youtube-kanal Alriks bilar.
– Varför ger branschen bort pengar? Varför kan jag privatleasa två stycken Volvo för samma månadskostnad som det kostar mig att köpa en, säger Alrik Söderlind i klippet.
Det handlar alltså om samma bil. Volvo EX30 i grundutförandet Core som normalt kostar 449 000 kronor om man köper den ny från Volvo. Men på vissa håll har rabatterats ut för 385 000 kronor. Samtidigt erbjuds alltså privatleasing till ett pris där man kan leasa två bilar för samma månadskostnad som för ett vanligt bilköp. Alrik Söderlinds genomgång visar att om man köper bilen själv, landar de totala månadskostnaderna inklusive service på på omkring 9 162 kronor. Att jämföra med leasingerbjudandet som landar på ungefär 4 692 kronor per månad.
Skillnaden är alltså enorm. Men det finns fällor. Däckpaket som kostar nära 18 000 kronor att leasa, men bara runt 10 000 kronor att köpa själv är ett exempel. Även dragkrok på abonnemang sticker iväg snabbt. Men det stora frågetecknet kvarstår: hur kan Volvo räkna hem det här?
– Det kan inte vara något annat än brakförlust att leasa ut en bil för 445 000 kronor för 42 000 kronor per år. Bara värdefallet hamnar på ungefär 6 000 kronor i månaden, säger Alrik Söderlind.
Enligt Söderlind handlar det om att bilar blivit stående hos återförsäljare, ibland i över ett halvår. Värdeminskningen tickar vidare, och bilarna behöver helt enkelt bort från lagret innan tappet blir ännu större. Det innebär att leasingerbjudandena nu dumpas till nivåer som nästan aldrig setts tidigare.
På Blocket fanns nyligen över 400 Volvo EX30 till salu, flera till leasingpriser under 4 000 kronor i månaden. Volvos egen åteförsäljare Volvo Car Retail rear dem för 3 569 kronor.
– Småbilar är ju oftast privatbilar, inte företagsbilar. Och det betyder att ingen vanlig svensk har råd att köpa en ny småbil längre. Därför måste priserna ner. Volvo måste sänka för att bli av med bilarna.
Söderlind avslutar med en enkel tumregel: ta bilens nypris, halvera det – så har du ungefär värdet efter tre år. Dela sedan med 36, dra av 25 procent och du får ett rimligt leasingpris. Över det bör man inte betala. Och den som kan tänka sig behålla bilen i sex år? Då är det fortfarande mest ekonomiskt att köpa – i alla fall på sikt.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.