Räddar batteriet – från en krockad elbil

Batteriexperten “Mycke Meck” räddar ett elbilsbatteri som suttit i en krockad ID. Buzz. Så här går det till.
– Förhoppningsvis ska vi inte släppa ut den magiska röken, säger han.

På Youtube går det att följa flera spännande projekt som olika experter och amatörer håller på med. En svensk Youtuber, “Mycke Meck”, håller just nu på med ett sådant häftigt projekt där han försöker rädda ett 82 kWh-batteri som tidigare satt i en krockad Volkswagen ID. Buzz. Svenskens kompis köpte batteriet för att han ville installera det i sitt hus.
– Jag ska hjälpa honom att installera det, säger han.

Det första han måste göra är att undersöka batteriets status. Detta tänker han göra genom att löda fast en batterisimulator på NMC-batteriet. När han undersöker batteriets pyrosäkring visar det sig att den har gått när elbilens krockkuddar utlöstes. 
– När airbagen slås ut i bilen slås även den här kontaktbryggan av. Det är en liten punsch här inne med en pyroteknisk laddning som helt enkelt skjuter av kopparledningen, säger han.

Denna simulator använde Mycke Meck för att se hur batteriet mår.

Batteriexperten löder sedan ihop två stycken kretsar som han kopplar ihop med en lågvoltskontakt som sedan ansluts till batteriet.
– Det är ju högst tillfälligt, som ni nu förstår, för att kunna koppla in det här för att se om vi kan läsa av batteriet, säger Mycke Meck.

Han drar sedan på sig skyddshandskar och ansluter simulatorn till batteriet. Det börjar inte ryka, och han kopplar sedan sin telefon till simulatorns trådlösa nätverk. 
– Där har vi kontakt, säger han.

Det visar sig då att batteriets BMS har stängts av, vilket är ett tecken på att någonting har hänt. Det klargör ännu tydligare att batteriets pyrotekniska lösning har gått, hävdar experten.
– Det här ser inte jättepositivt ut, säger Mycke Meck.

Han kollar sedan in batteriets cellspänningar och kan inte se några större fel där. På grund av att den pyrotekniska säkringen har gått måste batteriet nu öppnas för att kunna räddas. 
– Det är inte det optimala på något vis, säger han.

Samtidigt hävdar batteriexperten att han har rätt förutsättningar för att kunna lösa problemet.
– Jag ser inte detta som ett jätteproblem för mig. Men är man inte bekväm med att öppna ett högvoltsbatteri, ska man nog låta bli, säger han.

Men hur det går får vi aldrig se i klippet. Istället lovar den svenske Youtubern att visa hur han tänker rädda batteriet i sitt nästa klipp. För att se första delen av det spännande projektet kan du klicka dig vidare här.
– Det får bli i nästa film, avslutar Mycke Meck.
LÄS MER: